Dokutorrent

A fegyverlobbi fogságában

Tévétorrent

Húsz kisgyerek és hét felnőtt halt meg 2012-ben, mikor egy húsz­éves ámokfutó a Connecticut állambeli Newtown jómódú, csendes kisvárosában bement a Sandy Hook általános iskolába, lövöldözni kezdett, majd öngyilkos lett.

Ülnek a szülők a kanapén, és a kicsi Daniel első néhány napnyi iskolai élményeiről mesélnek… Nincs olyan állama Amerikának, ahol ne történt volna hasonló vérengzés. Hiába lángolnak fel újra és újra a fegyverviselési törvényhez kapcsolódó viták, Amerikában e kérdés nem csak politikáról és a fegyveripar lobbijáról szól, nemzeti és érzelmi ügy is. A dokumentumfilm ennek feltárására tesz kísérletet, megpróbálván arcot társítani a kérdéshez.

A reggeli készülődés során anyuka öltözteti és babahordozóba rakja fél év körüli kislányát, majd az övére csatolja pisztolyát, s a csomagtartóba helyezi a másik fegyverét is. A napi rutin része, mint a táskában a zsebkendő. El se tudjuk képzelni, milyen lehet úgy beülni egy étterembe, hogy mindenki mellett fegyver, puska, és ki tudja még milyen emberi és egyéb élet kioltására alkalmas eszköz van.

Számos szakértőt, politikust, érintettet szólaltat meg ez az infografikákkal és könnyfakasztó történetekkel dúsított doku, de nagyon sok hasonló készült már. Miközben szörnyülködünk, idiótának bélyegezzük a fegyverekre fétistárgyakként vagy elengedhetetlen használati cikként tekintőket, rengeteg ember vív szélmalomharcot, hogy változást érjen el – egy felmérés szerint a film 110 perce alatt huszonkét embert lőnek le az USA-ban, hatan meg is halnak közülük.

Magyar felirat: feliratok.info

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.