Tévétorrent

Broad City

  • - greff -
  • 2014. május 30.

Tévétorrent

Ahhoz azért pofa kell, hogy valakik a Csajok szárnyalása idején olyan tévésorozattal álljanak elő, ami szintén huszonéves lányok New York-i mindennapjairól mesél, de Ilana Glazernek és Abbi Jacobsonnak (akik nemcsak írják, de alakítják is a Broad City főhőseit, Ilanát és Abbit) éppen ezen a telítettnek gondolt pályán sikerül versenysebességre gyorsulnia.

A korábban pár perces webes epizódokkal tesztelt sorozat tanult a Csajok vad újrealizmusából, de nem követi, ahogyan mondjuk a Szex és New York harsány tündérmeséjét sem. A Broad City első évadja nem foglalkozik valódi drámai ív megácsolásával, inkább csak szkeccseket halmoz egymásra gyorsan és gondtalanul, erősen a Family Guy epizodikus/anarchista/széteső modorában, de a kortárs stand-up és az örök füvezős viccek (a notórius munkakerülő Ilana gyakorlatilag az összes részben csontra be van szíva) által is jócskán megihletve. A sorozat humora sokrétű: a két öntörvényű leányzó a súlyos faviccektől az infantilis altesti poénokon át a kulturális utalásokkal terhelt intellektuális gegekig mindent bevet, és ezeknek a nagyobbik része működik is, de az sem számít sokat, ha valamelyik félresikerül, hiszen azonnal lendülnek tovább a következők felé. Mindeközben pedig sikerül megalkotniuk két meglehetősen eredeti, jó svádájú, kellőképpen flúgos, kicsit fárasztó, de nagyon szerethető karaktert, akiknek a hátára még két-három évad bizonyára rápakolható.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.