Tévétorrent

Kellő távolságra

The Expanse

Tévétorrent

Mint az tudott, a science fiction műfaj szerfelett alkalmas arra, hogy politikai és társadalmi metaforákat jelenítsen meg.

Látszólag a jövőt mutatja, ám titkon a jelenről szól, annak alternatív (leegyszerűsítve: az utópia esetén pozitív, a disztópia esetén negatív) változatait tárja elénk (az ötvenes évek amerikai inváziós sci-fijei is látszólag földönkívüli fajok támadásáról szóltak, de nem volt nehéz beléjük látni a McCarthy-éra kommunistapánikját). A sci-fik így szerencsés esetben pont annyira távolítják el a nézőt megszokott mindennapjaitól, hogy új fényben lássa ismert világát, de kis erőfeszítéssel még ráismerhessen (és esetleg észrevegye hibáit).

Valami hasonlót csinál a James S. A. Corey álnév alatt alkotó írópáros regényfolyamából készült The Expanse is. A történet igen határozott – és lássuk be, nem elképzelhetetlen – jövőképet fest le: az ember a 23. századra kolonizálta az egész Naprendszert, a birodalom központja az ENSZ irányítása alatt álló Föld és a különálló katonai nagyhatalommá vált Mars (a Föld dekadenciájával és demokratikus voltával Athént idézi, míg a fegyelmezett, hierarchikus Mars Spártát). A két egymással hidegháborúban álló bolygón él a társadalom elitje, míg a „harmadik világként” pozicionált aszteroidaöv az underclass otthona és a létfontosságú nyersanyagok lelőhelye (ami elég izgalmas annak fényében, hogy Amerikában éppen most kezdtek el gondolkodni az űrbányászat lehetőségein). Mivel a regények nagy hangsúlyt fektetnek az univerzumépítésre, a sorozat is ezt tekinti prioritásnak. Káprázatos részletességgel jelenik meg az egyszerre több helyszínen bonyolódó történet: a készítők minden bolygóhoz más-más, hangulatos látványvilágot társítottak (a gyártó csatorna, a SyFy sorozatai gyakran hagynak némi kívánnivalót maguk után az effektek terén, de ezúttal egy szavunk sem lehet), lakóiknak pedig sajátos megjelenésük, divatjuk és nyelvjárásuk van. Amellett, hogy néhol kimondottan szemkápráztató szériáról beszélünk, meglepően közel maradunk az ábrázolt körülmények között könnyen elképzelhető társadalmi valósághoz: az űr gyarmatosítása nem eltörölte, hanem elmélyítette a társadalmi szakadékokat, a legfontosabb természeti erőforrás a víz, és az emberi civilizáció elérte a szinte tökéletes kulturális hibriditást.

A sorozat e komplex világot több egyéni cselekményszálat mozgatva ismerteti meg a nézővel, melyek más-más zsánert képviselnek (van neonoir, klasszikus sci-fi kaland és politikai dráma is). A sokféle műfaj a készítők arányérzékének köszönhetően remekül megfér egymással és sajátos funkciót tölt be, mivel a szerteágazó univerzum más-más aspektusait mutatja be: a nyomozás a mikrotársadalmi folyamatokat és a diaszpórák életét, a kaland- és akciónarratíva a katonai konfliktusokat és a gazdasági érdekhálózatot, míg a politikai szál a diplomáciai játszmákat tárja fel. Ami hagy némi kívánnivalót maga után, az a jellemábrázolás: minden szereplő egyszerű archetípusokat testesít meg, akik az eddigi epizódok során nem sok fejlődést mutattak (ennek megfelelően a színészi alakítások sem megrázóak).

Az alapos, az irodalmi alapanyag erényeit megőrző forgatókönyv, a húsbavágó, a műfaj keretein belül realisztikusnak nevezhető jövőkép és a versenyképes látványvilág (elvégre a sci-fi, illetve annak látványosabb válfaja még mindig a mozi területe) máris reményt ébresztett a műértőkben, hogy van élet a SyFy számára a Battlestar Galactica után.

Magyar felirat: Mor Tuadh & Cain & vbalazs91 & vadkörtefa & Sagi

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.