Mozi + tévétorrent

A rettenetes dekád

Shane Meadows: This is England

Tévétorrent

A nyolcvanas évek mindenhol nyolcvanas évek – lakótelepekkel, kispolgárisággal, küzdéssel és kosszal (morális és szó szerinti értelemben is). Sár az élet a diktatúrákon kívül is; nincs tejjel-mézzel folyó Kánaán. Anglia sem az, már ha hihetünk Shane Meadows kultikus – nemrég új darabbal bővült – This is England folyamának.

A 2006-os alapfilm egy erős, szociografikus mozidráma. Szubkultúrák és társadalmi konfliktusok közt őrlődő hősei a 80-as évek Thatcher-érájának jellegzetes figurái: minden téglában és vágóképben ott a korszellem, és messziről ordít, még ha mi pont nem a 80-as évek Angliájában nőttünk is fel, s a Falkland-háborúról csak a tévéhíradóban hallottunk.

1983-ban startolunk, Shaun épp elvesztette az apját a mondott háborúban, jobb terve pedig nem lévén, csatlakozik az első olyan bandához, amelyik nem löki ki a soraiból. Woody és csapata tankönyvi illusztrációként jeleníti meg a szkinhed szubkultúrát; tényleg minden adott, a deviancia, a zene, a Martens bakancs és persze a kockás ing is. Mindeddig ez egy felnövéstörténet is lehetne, ha nem arról szólna, hogyan kezd ez a szubkultúra radikalizálódni, és eltolódni rasszista, nacionalista, majd logikus fejleményként neonáci irányba. Mindez persze nem dokumentumfilmes és nem is szájbarágós; minden gesztus a szereplők bőrére megy.

Az elmondottakra épül rá a televíziós sorozatfolyam, amely már szerkezetileg is egy érdekes konstrukció: a mozifilmet követte a 86-ot feldolgozó négyrészes, majd a 88-as háromrészes, s most újra egy négyrészes, már 1990-et író mini sorozat.

Nincsenek színészváltások, s maradnak az archív-nosztalgikus vágóképek is. A film sorozatos tragédiáinak feldolgozása, az élet folytathatóságának a halvány lehetősége működteti a dramaturgiát, viszi hátán az első évadot; abban a körben, ahol a radikalizmustól elváló szubkultúra még valamennyire megmaradt. Itt már sokkal inkább a személyes drámák kerülnek középpontba, a felnövés és az identitás megtalálásának lehetősége vagy inkább lehetetlensége. A terhek már nemcsak a társadalom hibáiból, hanem az egyéni sorsokból fakadnak.

A „bandától” nem lehet elszakadni, mert nincs hátország, nincsenek követhető minták, nincs kilépés; Meadows otthonfogalma erősen roncsolt. S e roncsok közül indul a radikalizálódás is: összekapcsolódik a biztos családi háttér miatt érzett irigység és a radikalizmus. Mindenki cipel valamit, erőszaktevő apát, elveszett kapcsolatokat. Talán a 86-os év a legsűrűbb: az apa visszatér, újabb erőszak esik, s végül leszámolunk a múlttal – oly módon, ahogy a körülmények engedik. Kegyetlenül.

A 88-as egység már nagyon szigorú rendet követ, más az időkezelés: három rész, három nap; ez a kimondatlanság, az elfojtás, önmagunk elzárásának tragédiája, az előzőektől eltérően misztikus és transzcendens felhangok között. Az évad egy külön etűd, kontextusából kiragadva is megállja a helyét.

Az eddig utolsó, kilencvenes évekbe gázoló évad is sokat megőriz e megújított látásmódból, de visszatér a többszólamúsághoz. Shaun felnövése, a baráti társaság egyes köreinek különböző történetei, a rave és a szintetikus drogok világa. A történetvezetés a négy részt négy évszakra bontja, és szemérmetlen lírázásba fog; a döntő hangsúly az elnyújtott beállításokra, a kontrasztokat középpontba állító operatőri munkára kerül. A váratlanul kedélyes hangütés üzenete, ha nem is megalapozott, de egy­értelmű és közhelyes: a 90-es évek beköszönte valaminek a végét s valami egész másnak a kezdetét jelenti. A This is England drámája a 80-as évekkel tényleg véget ért. Valami azonban a kilencvenes évekre sem változott meg. Ez itt továbbra sem a létező világok legjobbika.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.