Tévétorrent

Lethal Weapon

  • - svébis -
  • 2016. november 28.

Tévétorrent

Vannak az egyetemes filmtörténetnek olyan időszakai, amikor a néző nem tehet mást, minthogy leporolja a régi klasszikusokat, mert minden, mi új, untatja. És vannak olyan korszakok, amikor maguk az alkotók teszik ezt. S ha mindez azzal a téveszmével társul, hogy a 80-as, 90-es évek népszerű filmjeinek megidézése vérfrissítést hozhat a fád filmiparba, akkor a lesajnálás gesztusa még a legenyhébb reakció.

De hát ezek semmiből se tanulnak. A Casablanca nem várt népszerűsége után 41 évvel megpróbálták megismételni a sikert, ám az eredeti hangulatából mindent nélkülöző széria akkorát hasalt, mint Heinrich Strasser. Most meg a Halálos fegyverrel próbálják ugyanezt. 1/4 Wayans fivér (a Damon) próbálja megformálni Murtaugh-t a maga módján, Riggs szerepében pedig a nem túl nagy múltú Clayne Crawford teper. Mert mi marad, ha a Halálos fegyverből kivonjuk Danny Glovert, Mel Gibsont, Joe Pescit és Richard Donnert? A helyes válasz: Shane Black forgatókönyvíró, de ő a Rendes fickókkal bizonyította, hogy már takaréklángon se pislákol. Még szerencse, hogy nem ő viszi egyedül a szériát, melynek az előnyére válhatna, hogy nosztalgiát csak nyomokban tartalmaz, ám ezt az előnyt úgy kívánja kihasználni, hogy minél messzebb kerül az eredeti filmektől. Így azonban a Halálos fegyver motívumai, története csupán gyönge sziloplasztja egy önmagában nem is túl rossz haver/zsaru sorozatnak, amely talán akkor működne igazán, ha a készítők nem lettek volna annyira gyávák, hogy egy sikeres brand mögé bújjanak. Mert így bizony forgolódhatnak, hogy mikor terítik ki nekik is azt a bizonyos nejlont.

Magyar felirat: Pilot

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.