Tévétorrent

Victoria

Tévétorrent

A királynőkről szóló filmek és sorozatok alapvető tartozékai az ármánykodó férfiak, a tiltott szerelem, illetve a vívódás értelem és érzelem között. Ami ritkán merül fel, az a valódi politika. Úgy csinálunk, mintha fenekestül felforgatnánk a maradi nemi szerepeket, holott a filmbeli királynő mégiscsak egy nő marad, akit a körülötte lévő férfihősök és a szerelem határoz meg. De attól nem változik meg semmi egy ország asszonyainak és lányainak életében, hogy egy nő ül a trónon.

A fenti recepttől a Victoria sem tér el, ezért aztán nem is lesz igazán felkavaró sorozat. Csakhogy ez nem jelenti azt, hogy a készítők ne végeztek volna alapos és céltudatos munkát. Néhány jól megválasztott motívum köré épül a cselekmény: Victoriának hirtelen kell lányból nővé érnie, nőként manővereznie a férfiak uralta politikai életben és félig németként helytállnia a britek között. E három identitás (a gyereklány, a nő és az idegen) mind az ifjú királynő ellen munkálkodik.

Ugyanakkor a brit védjeggyé vált „fent és lent” formula jót tesz a sorozatnak. Az öltöztetőnő útja tükrözi a királynőét, kettejük küzdelme az elfogadásért pedig csak lépté­kei­ben különbözik egymástól. Ám a legerősebb érv a széria mellett mindenképpen Jenna Coleman, aki megtalálja a tökéletes egyensúlyt a pajkosság, az erő és az érzékenység között. Még a középfajú szerelmi bonyodalmakba is új színt visz, ahogy a szerelmes férfi szerepébe helyezkedik.

Szemérmes, régimódi szerelmi történetnek kimondottan jó a Victoria, a többit felesleges erőltetni.

Magyar felirat: pokolfajzat és anne­shirley83

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.