Tévétorrent

Victoria

Tévétorrent

A királynőkről szóló filmek és sorozatok alapvető tartozékai az ármánykodó férfiak, a tiltott szerelem, illetve a vívódás értelem és érzelem között. Ami ritkán merül fel, az a valódi politika. Úgy csinálunk, mintha fenekestül felforgatnánk a maradi nemi szerepeket, holott a filmbeli királynő mégiscsak egy nő marad, akit a körülötte lévő férfihősök és a szerelem határoz meg. De attól nem változik meg semmi egy ország asszonyainak és lányainak életében, hogy egy nő ül a trónon.

A fenti recepttől a Victoria sem tér el, ezért aztán nem is lesz igazán felkavaró sorozat. Csakhogy ez nem jelenti azt, hogy a készítők ne végeztek volna alapos és céltudatos munkát. Néhány jól megválasztott motívum köré épül a cselekmény: Victoriának hirtelen kell lányból nővé érnie, nőként manővereznie a férfiak uralta politikai életben és félig németként helytállnia a britek között. E három identitás (a gyereklány, a nő és az idegen) mind az ifjú királynő ellen munkálkodik.

Ugyanakkor a brit védjeggyé vált „fent és lent” formula jót tesz a sorozatnak. Az öltöztetőnő útja tükrözi a királynőét, kettejük küzdelme az elfogadásért pedig csak lépté­kei­ben különbözik egymástól. Ám a legerősebb érv a széria mellett mindenképpen Jenna Coleman, aki megtalálja a tökéletes egyensúlyt a pajkosság, az erő és az érzékenység között. Még a középfajú szerelmi bonyodalmakba is új színt visz, ahogy a szerelmes férfi szerepébe helyezkedik.

Szemérmes, régimódi szerelmi történetnek kimondottan jó a Victoria, a többit felesleges erőltetni.

Magyar felirat: pokolfajzat és anne­shirley83

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.