Tévétorrent

Victoria

Tévétorrent

A királynőkről szóló filmek és sorozatok alapvető tartozékai az ármánykodó férfiak, a tiltott szerelem, illetve a vívódás értelem és érzelem között. Ami ritkán merül fel, az a valódi politika. Úgy csinálunk, mintha fenekestül felforgatnánk a maradi nemi szerepeket, holott a filmbeli királynő mégiscsak egy nő marad, akit a körülötte lévő férfihősök és a szerelem határoz meg. De attól nem változik meg semmi egy ország asszonyainak és lányainak életében, hogy egy nő ül a trónon.

A fenti recepttől a Victoria sem tér el, ezért aztán nem is lesz igazán felkavaró sorozat. Csakhogy ez nem jelenti azt, hogy a készítők ne végeztek volna alapos és céltudatos munkát. Néhány jól megválasztott motívum köré épül a cselekmény: Victoriának hirtelen kell lányból nővé érnie, nőként manővereznie a férfiak uralta politikai életben és félig németként helytállnia a britek között. E három identitás (a gyereklány, a nő és az idegen) mind az ifjú királynő ellen munkálkodik.

Ugyanakkor a brit védjeggyé vált „fent és lent” formula jót tesz a sorozatnak. Az öltöztetőnő útja tükrözi a királynőét, kettejük küzdelme az elfogadásért pedig csak lépté­kei­ben különbözik egymástól. Ám a legerősebb érv a széria mellett mindenképpen Jenna Coleman, aki megtalálja a tökéletes egyensúlyt a pajkosság, az erő és az érzékenység között. Még a középfajú szerelmi bonyodalmakba is új színt visz, ahogy a szerelmes férfi szerepébe helyezkedik.

Szemérmes, régimódi szerelmi történetnek kimondottan jó a Victoria, a többit felesleges erőltetni.

Magyar felirat: pokolfajzat és anne­shirley83

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.