Tévétorrent

Lassan ég

Atlanta

Tévétorrent

Nemrég a Netflix vette gondjaiba Will Arnett Flaked c. sorozatát. Egy kallódó negyvenes LA-i hipszter a főhőse, akinek sosem jön össze semmi. Láthatóan nincs munkája, mégis valahogy mindig menő ruhákban jár, és van hol laknia. A sorozat semerre sem tart, és nem azért, mert az élet is összefüggéstelen események láncolata, hiába is próbálunk neki történetmesélő állatként értelmet adni.

Donald Glover első ránézésre hasonló pozícióból indul a maga harmincperces epizódokból építkező sorozatával. Az ő alteregója is egy Oblomov, de a figurával ellentétben az alkotó tele van határozott elképzelésekkel. Glover két afroamerikai férfiarchetípust állít szembe egymással, majd mindkettőt árnyalja és kiforgatja. Earn, egy jóravaló, Princetonról kibukott srác. Van egy kislánya, mely gyermek anyja hol hajlandó az ágyába fogadni szegény Earnt, hol nem. S ez még csak a család, illetve Glover leosztásának egyik fele, s a másik sem piskóta éppen, hiszen az unokatestvér, Alfred rapper, és Paper Boi művésznéven épp a kispályás sztárrá válás küszöbén van, Earn pedig úgy dönt, menedzselni fogja. Alfredben ébred is némi feszültség a gangstaperszónáját illetően: egy kicsit túl lelkiismeretes, szeretne rendes fehér lányokkal randizni, de senki sem áll szóba vele, mert félnek tőle.

Glover remek megfigyelő, és mindig olyan szituációkat teremt, melyek egyszerre kínosan viccesek és átélhetően drámaiak (pl. amikor Earn krónikus pénzhiánya miatt egy gyerekmenüt szeretne egy gyorsétteremben, de megtagadják tőle). Egy-egy spontánnak tűnő, valójában aprólékosan megírt jelenetben olyan átfogóbb társadalmi kérdések is előkerülnek, mint a transzfóbia vagy a rendőri erőszak. Szakmabeliként Glovernek arról is megvan a véleménye, ahogy a hiphop lassan kikerült saját kontextusából, és mindenki által felölthető kulturális mez lett (az egyik legjobb figura az etnikailag meghatározhatatlan Zan, aki boldogan és reflektálatlanul bújik a fekete rapper szerepébe, és inzultálja Paper Boit vélt „pózersége” miatt).

Az Atlanta túl csendes és lassan égő komédia ahhoz, hogy nagy közönséget hódítson meg, de piszkosul megéri a türelmet.

Magyar felirat: Kly & KNG

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.