Tévétorrent

Lassan ég

Atlanta

Tévétorrent

Nemrég a Netflix vette gondjaiba Will Arnett Flaked c. sorozatát. Egy kallódó negyvenes LA-i hipszter a főhőse, akinek sosem jön össze semmi. Láthatóan nincs munkája, mégis valahogy mindig menő ruhákban jár, és van hol laknia. A sorozat semerre sem tart, és nem azért, mert az élet is összefüggéstelen események láncolata, hiába is próbálunk neki történetmesélő állatként értelmet adni.

Donald Glover első ránézésre hasonló pozícióból indul a maga harmincperces epizódokból építkező sorozatával. Az ő alteregója is egy Oblomov, de a figurával ellentétben az alkotó tele van határozott elképzelésekkel. Glover két afroamerikai férfiarchetípust állít szembe egymással, majd mindkettőt árnyalja és kiforgatja. Earn, egy jóravaló, Princetonról kibukott srác. Van egy kislánya, mely gyermek anyja hol hajlandó az ágyába fogadni szegény Earnt, hol nem. S ez még csak a család, illetve Glover leosztásának egyik fele, s a másik sem piskóta éppen, hiszen az unokatestvér, Alfred rapper, és Paper Boi művésznéven épp a kispályás sztárrá válás küszöbén van, Earn pedig úgy dönt, menedzselni fogja. Alfredben ébred is némi feszültség a gangstaperszónáját illetően: egy kicsit túl lelkiismeretes, szeretne rendes fehér lányokkal randizni, de senki sem áll szóba vele, mert félnek tőle.

Glover remek megfigyelő, és mindig olyan szituációkat teremt, melyek egyszerre kínosan viccesek és átélhetően drámaiak (pl. amikor Earn krónikus pénzhiánya miatt egy gyerekmenüt szeretne egy gyorsétteremben, de megtagadják tőle). Egy-egy spontánnak tűnő, valójában aprólékosan megírt jelenetben olyan átfogóbb társadalmi kérdések is előkerülnek, mint a transzfóbia vagy a rendőri erőszak. Szakmabeliként Glovernek arról is megvan a véleménye, ahogy a hiphop lassan kikerült saját kontextusából, és mindenki által felölthető kulturális mez lett (az egyik legjobb figura az etnikailag meghatározhatatlan Zan, aki boldogan és reflektálatlanul bújik a fekete rapper szerepébe, és inzultálja Paper Boit vélt „pózersége” miatt).

Az Atlanta túl csendes és lassan égő komédia ahhoz, hogy nagy közönséget hódítson meg, de piszkosul megéri a türelmet.

Magyar felirat: Kly & KNG

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.