Dildóval a tudományért - Masters of Sex

  • Soós Tamás
  • 2013. november 25.

Tévétorrent

Nagy műgonddal díszletezett hollywoodi filmekből ismerhetjük azt a doktortípust, amelyik prűd pedantériája mögött tudományos hévvel lelkesedik a szexért. Főleg az 50-es években szaladgáltak a kórházak folyosóin az elfojtásaikat kutatásba forgató fehérköpenyesek: William Masters például stopperrel és Ulysses nevű, kamerával felszerelt dildójával hatol a női orgazmus problematikájának mélyére, miközben otthon hiába próbálja megtermékenyíteni feleségét. Segítségére a takaros háziasszonyok képmutató normájából formás lábbal - és két elfogyasztott férjjel - igencsak kilógó egykori nightclubénekes, Virginia siet, akinek karrierszeretetét elhanyagolt gyerekek, szabados szexuális életét pedig férfiúi pofonok jelzik.

false

Ha a puha, szemérmes humorral, illetve Lizzy Caplan és Michael Sheen érzékeny alakításaival dekorált sorozatnak akad drámai deficitje, az a magánszférába srófolt konfliktusok terén rejtőzik: az ön- és egyedülálló Virginia, az ideális családot a konzervatív WASP-etika mentén elképzelő háztartásbeli Libby és az érzelmeit kifejezni képtelen zseni doki avítt afférokkal koptatja a képernyőt.

Sokkal izgalmasabb, amikor a munkahelyen kuszálják a szálakat, ahol tudományos elhivatottsága mögött mindenki csak arra gondol, és a Masters of Sex minden csepp keserű humort kifacsarhat a tudomány oltárán lezavart közösülésekből. A sorozat hosszú távú kapcsolatot épít, minden epizódra elegendő drámát porcióz, az első pár epizód így csak illedelmes előjáték: a csúcspont még messze, de burjánzik már annyi izgalom, hogy eljussunk odáig.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.