Mindenki gyanús - Három angol bűnügyi sorozat

  • Greff András
  • 2013. december 21.

Tévétorrent

Nagy-Britannia bekebelezte Skandináviát, hogy csúnyán kibabrálhasson az angol gyermekekkel - de nyugalom: ezekben a sorozatokban a felnőtteket is megbízhatóan üldözi a sors.

The Guilty A gyerekeket meggyilkolják, a szülők szenvednek, a szomszéd egy perverz, és a rokonságban sem szabad sohasem megbízni. A kertekben hullák, a szekrényekben csontvázak lapulnak. Angliában járunk, ahol vaksötétek az árnyak, a köd pedig sűrű, mint az alvadt vér.

false

Vagy inkább Norvégiában lennénk? Koppenhágában, netán Malmőben vagy Reykjavíkban? Az avas kisközösségi viszonyokra koncentráló, végletesen fekete bűnügyi drámákat az angolok manapság nyilvánvalóan a skandináv krimi világszerte hódolattal forgatott kottájából vezénylik, és igazuk is van, végtére ezt aztán mindenki szereti. A bajokért inkább a mennyiség felelős. 2013 már kora tavasszal a lehangoló társadalomrajzzal kísért angol nyomozós sorozatok éve volt, mostanra pedig már elég csüggesztő, hogy mindig teljesen ugyanaz bennük a táncrend.

A The Guilty persze eleve másolatnak készült, hogy amíg a tavasszal váratlanul sikeresnek bizonyult Broadchurch második évadja elkészül, az ITV csatorna adhasson valami majdnem olyat a tábornak. És tényleg minden ugyanaz benne, csak a színek lettek felettébb fakók. A tempó kényelmetlenül sietős (a Broadchurch 8 epizódban mesélt, itt beérik hárommal), a bűnüggyel párhuzamos, érdekesnek induló családi dráma (a nyomozónő fiáról bebizonyosodni látszik, hogy autista) lebeg a levegőben, a gyerekgyilkosság rejtélyének feloldása fennakad a hétköznapi logika hálóján. Mindezzel együtt a megrögzött sorozatfogyasztóknak sajnos a Guiltyt is látniuk kell, mert az eddig főleg sitcomokban jeleskedő Tamsin Greig tökéletes a szokásosan nyúzott, diszkréten kiégett, de biztos kezű nyomozónő hálás és még mindig nem unalmas szerepében.

 

 

 

What Remains A BBC négyrészes sorozata itt-ott üdvözlendően módosítja (egy korábbi krimidivat szabályai szerint) a fentebb vázoltakat: az áldozat fiatal felnőtt nő, a lakóházi közeg a lehető legzártabb, a nyomozó pedig deresedő férfi, aki ezúttal minden értelemben a társtalanság szimbólumaként közlekedik a Coulthard Streeten. A What Remains az elhunyt egykor korpulens alakján keresztül a hétköznapi megaláztatásokról, a nyugdíjba küldött özvegy "vadász" vezetésével a vállakra nehezedő magányról akar és tud is érvényeset mondani, ami pedig a lakótársakat illeti, tőlük a szokásosat: kisebb-nagyobb mocsokságok, árulás, elnyomás és szociopátia szúrós szagú keverékét kapjuk. Mindegyik szinten jó ütemben érkeznek a visszafogott nagyjelenetek, amelyek szinte észrevétlenül fokozzák a cselekmény csörgedezését egészen a végkifejletig, ami ezúttal problémátlanul elfogadható, és a leleplezésig gyakorlatilag kitalálhatatlan.

false

A miniszériából két színész magasodik elő: a margóra küldött nyomozót adó David Threlfall (jeles színpadi színész, valamint az idén a tizenegyedik évadján túljutó Shameless főalakja) rezervált és ravasz, azonban rá kell csak nézni, máris nyilvánvaló, hogy rendszeres megveretésre született, ugyanakkor sohasem adja majd fel - vagyis voltaképp egy Angliába és a nyugdíjasok univerzumába száműzött Philip Marlowe tevékenykedését van szerencsénk megfigyelni. A Lutherben még édesnek és törékenynek megismert Indira Varma pedig oly veszedelmes kígyóként siklik keresztül a részeken, hogy komplett horrorfilmet lehetne alapozni rá. Markáns karakterből ugyanakkor rajtuk kívül sincs hiány: ez a társaság minden bizonnyal egy hosszabb szériát is melegen tartott volna.

 

 

 

The Escape Artist David Tennant feszesen van húrozva, mint egy versenyzongora. A Doctor Who előző körének címalakját vagy a Broadchurch szívrohamig frusztrált nyomozóját adó skót színész nem ért még el a mágneses vonzerő Benedict Cumberbatch nevével körbetapétázott legfelső szintjére, de így, negyven fölött a gyűröttebb szerepeiben már igen közel mozog a célhoz.

false

A The Escape Artistban egy Will Burton nevű, fokozhatatlanul sikeres védőügyvédet játszik, aki sikeresen megment a börtöntől egy pszichopata démont, aki aztán megtámadja a családját, hogy a következő bírósági körben már Burton legfőbb szakmai riválisa küzdhessen a "nem bűnös" kitételért. Finoman szólva sem életszagú felállás, de a Hollywoodból hozott keretek közül perfekt thriller burjánzik elő, ami nem a monitorrepesztő alakításokról szól ugyan, de azért, mondani se kelljen, az utolsó mellékszereplőig minden színész mesésen hozza, amit a haza tőlük megkövetel (az örök második ügyvédet játszó Sophie Okonedót azért érdemes kiemelni, mert újfent sokdimenziós, titokzatos, és képes ugyanúgy időzített bombaként ketyegni a három epizódban, mint tette volt tavasszal a Maydayben). A játék itt inkább arról szól, hogy a mindig hibátlan tempóban kijátszott fordulatok hol tökéletesen kiszámíthatóak, hol viszont üdítően váratlanok, ami nemcsak az élvezeti értéket növeli, hanem a nézői aktivitást is. A végeredmény egy kissé felszínes, de nagyon szórakoztató menet, ami tökéletesen egyesíti magában a tárgyalótermi drámák, a sorozatgyilkosokat mozgató thrillerek és a Sherlock Holmes-kalandok jól ismert erényeit.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.