Snoblesse
Az izraeli titkosszolgálatról - másképp
Játékfilmek, dokumentumfilmek és kísérleti kisfilmek a Zsidó Filmfesztiválon. Gábor Mónival, a ZsiFi projektvezetőjével beszélgettünk.
(2013-11-07)
Játékfilmek, dokumentumfilmek és kísérleti kisfilmek a Zsidó Filmfesztiválon. Gábor Mónival, a ZsiFi projektvezetőjével beszélgettünk.
A múlt század nyolcvanas és kilencvenes éveiben foglalkoztam elméletileg a nemzeti problematikával, a róla szóló írásokat Törzsi fogalmak c. munkám (Atlantisz, Bp., 1999) két vaskos kötetében gyűjtöttük össze. Azóta politikai, filozófiai és társadalomelméleti nézeteim alaposan megváltoztak. Régebbi írásaimat nem olvastam újra. Egyetlen vonatkozásukhoz ma is ragaszkodom. Ez a nacionalizmus és az etnicizmus éles megkülönböztetése. A két típus mindenekelőtt történeti.
Mario Cuomo, New York állam ötvenkettedik kormányzója szerint a kormányzás műfaja próza, a választási kampányé viszont költészet ("You campaign in poetry; you govern in prose"). Eszerint a választás előtti néhány hónap a retorika, a lelkesítés, a sodró érzelmek időszaka. Verset valamennyire tudunk olvasni, hiszen irodalmi művek elemzéséről még csak-csak tanultunk valamit az iskolában, de a pártprogramokat sokan oly naivan olvassák, mint százötven éve a vásárjáró földműves a ponyvát.
Videó-hercehurcák és nyelvvizsgabotrányok évadja lévén az ember önkéntelenül is kapirgálni kezd olvasmányemlékei között: hol találkozott a politika és a haszon motiválta csalások és hamisítások szépirodalmilag megalkotott eseteivel. Hiszen az irodalom, amely tudvalevőleg tanít, nevel és szórakoztat, ezekről is tud valami épületessel és derűssel szolgálni.
Kedd délután van, még egyszer átnyálazzuk a híreket: nem, nem találjuk. Nyoma sincs olyan értesülésnek, mely szerint Balogh József lemondott volna parlamenti mandátumáról.
Igazi negatív mestermunka volt. Arról, hogy csalt a bajai időközi önkormányzati választáson, a Fidesznek bírósági papírja volt; ilyen papírja nincs egyetlen másik pártnak sem.
Eladták a Népszabadságot. Az eseményhez vezető lépéseket lapunk alaposan vizsgálta a közelmúltban.
Erős nyomást gyakorolhatott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vezetősége a Versenytanácsra a jelenleg is folyó bankkartellügyben, amely a kormányzat számára deklaráltan is fontos eset. Az elmúlt években hasonló okok miatt a GVH legfelkészültebb munkatársai távoztak.
Az orosz író magyar sorstársának életútja nem tárgya a Terror Háza Szolzsenyicin-kiállításának, pedig bensőséges kapcsolatukat egykor árgus szemek figyelték.
Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének igazgatóját, a magyar zsidóság sorsát személyes családtörténetén keresztül bemutató bestseller (Apám helyett, 2011) szerzőjét a rendszerváltásról, a Fidesz múltjáról és jelenéről, a magyar kultúra és az antiszemitizmus viszonyáról kérdezgettük, meg arról, hogy el lehet-e tüntetni a történelemből 65 évet.
Tegnapelőtt (5-én) új polgármestert választott New York; véget ért a tizenkét esztendős Bloomberg-éra. Utánaküldünk egy hevenyészett leltárt.
Brooklyn nem tágul, de Garmann univerzuma igen. Arról a jóléti norvég kisfiúról van szó, akit nemcsak az elmúlás, hanem az iskolakezdés szele is meglegyintett Stian Hole díjnyertes képeskönyvében, a Garmann nyarában.
Nyáry Krisztián irodalmi szerelmeskönyvei meglepően sikeresek, a most megjelent második kötet pedig vihart is kavart: Kölcsey posztumusz coming outjától hangos a sajtó. A szerzőt és Margócsy István irodalomtörténészt ültettük egy asztalhoz, hogy tisztábban lássunk.
Alain Badiou-tól tanultam meg, milyen szégyen, hogy mindenféle gyalázkodásokat szórunk nap mint nap a huszadik századra, miközben már-már képtelenné váltunk arra - "animális humanizmusunk" folytán, ami posztmodern barbárságnak is nevezhető -, hogy aktívan újragondoljuk antropológiai és filozófiai projektjeit. A huszadik század, írja Badiou - és a maga módján erről szól Borgos Anna könyve - "a szexualitás metamorfózisának hosszú története" is.
A kötet Szolzsenyicin politikai és közéleti írásaiból közöl válogatást.
Az idén augusztusban elhunyt amerikai író Az írás tíz szabálya című esszéjében egy tizenegyediket helyez mindenek fölé: "If it sounds like writing, I rewrite it. (Értelemszerűen: "Ha valami papírízű, azt átírom.").
A Filharmóniai Társaság koncertje, - amelyet vendégkarmesterként az amerikai második liga érdemes képviselője, a 2011-ig Seattle komolyzenei életét vaskézzel uraló Gerard Schwarz irányított, két, egymástól fényévnyi távolságban elhelyezkedő művet párosított össze.
A portlandi Red Fangnek alaposan fel volt adva a lecke a zenekarok életében általában is vízválasztónak tartott harmadik lemeznél. Már a két kis példányszámú EP dalaiból összegyúrt debütáló lemez (Red Fang) is ígéretesre sikeredett, a kellően slágeres Prehistoric Dognak, valamint a hozzá forgatott, kicsit redneck módra bugyuta, mégis valahol vicces klipnek köszönhetően pedig hamar ott találta magát a zenekar a komolyabb reménységek közt.
"Ha azt mondják, hogy na végre, megjött az eszed: megalkudtál valamiben, abban biztos lehetsz" - fenyeget a Farkastörvények megjelenése óta a programadó Akela-dal, a Farkasok vagyunk.
Paul McCartney 71 éves, de nem öregszik. Új lemezére jobb számokat írt, mint az elmúlt 20 évben bármikor.
Jobb, ha az elején tisztázzuk: megdöbbentő fejleményekkel nem szolgálhatok. Az első WOMEX-et 1994-ben rendezték Berlinben, így ha a 96-osat nem fújták volna le Koppenhágában, akkor már huszadszor konstatálhattam volna, hogy a világzene MIDEM-jén nem fog semmi átok.
Nagyhét vagy legalábbis nagy hét vár reánk a koncerttermekben az elkövetkező napok során, s ennek csúcspontját előreláthatólag egy nagy és minden porcikájában izgalmas operai világsztár budapesti debütálása jelenti majd.
Azt írja Michel Foucault, hogy a hatalom rögzíthetetlen, mert megoszlik, terjed az emberek között, hálózatszerűen szerveződik meg, és ebben a hálózatban az egyének nem pusztán elszenvedői, hanem gyakorlói is a hatalomnak.
Amikor ma a fiatalokat, gyerekeket, középiskolásokat a holokauszt történetébe szeretnénk bevonni, az érzékenyítés volna a kulcsszó. Az eredeti képek, dokumentumok - holttesteket kotró gépek, felfoghatatlan halálgyárak, vagy a lezárt múltba, tehát "történelembe" helyezett elbeszélések - gyakran inkább elborzasztanak, elidegenítenek, lehetetlenné téve az érdeklődést, és főleg az átélést. A konkrét, átélhető emberi történetek, Anne Frank élete vagy az egyedi tárgyak, a kis teherautó, amelynek kis gazdája elpusztult, képesek jelen idővé formálni a távoli, megtörtént és lezártnak hitt történelmet. Nem így Az álomkommandó Szász János rendezésében a Pesti Színházban.
Bagossy László találkozása Ödön von Horváthtal a Petőfi Sándor utcában: egy kicsit megkésett, de korántsem kilátástalan randevú a Katona új bemutatója. A felek évek óta kerülgetik egymást, hol itt, hol ott.
A Kőszegi Várszínház és Gergye Krisztián Társulatának közös előadását a nyári szabadtéri premier után most mutatták be a fővárosban. A táncosok - Fejes Ádám, Jack Gallagher, Hoffmann Adrienn, Marcella Moret és Laura Vogel - maguk is koreográfusok, ahogy az őket koreografáló és szintén színpadra lépő Gergye Krisztián.
Kutyából nem lesz szalonna, de kacsából lehet színház: újkori mítoszaink, a városi legendák adják Schermann Márta összművészeti projektjének alapját. Ezzel a sajátos ferencvárosi városnéző túrával köszöntötte önmagát a kerület ifjú lakója, a tizenöt éves Trafó.
Amikor Sztupa és Troché befestették a Parlament két Duna felőli tornyán álló rézvitézeket, 2014-et írtunk. Egészen pontosan július 7-ét, ekkor ünnepelték világszerte az 1974-es labdarúgó-világbajnoki döntő 40. évfordulóját. Az egyik vitéz narancssárga dresszt és fehér gatyát kapott, sárga zoknival (és természetesen kerékpárzománc-festékkel), a másik meg fehér mezt és fekete gátyót, fehér sportszárral.
Történt egyszer - kétszer, majd sokszor -, hogy egy apró állat semmibe véve a biológiai jellemzőket, lehetőségeket és szokásokat, az őt le- és hülyének nézőket, a józan észt, gravitációt és gusztust, mert nagyot álmodni. Aztán hogy ehhez az álomhoz milyen kacskaringós út vezet, már csak a forgatókönyvírók ötlettelenségén múlik.
Ilyen nincs, és mégis van - hangzik az immár negyedszázados (1988, Szöul) sportkommentátori szállóige, s a lelkesedést leszámítva épp e szavakra fakadhat Sebestyén Balázs és Vadon János közös esti show-jának nézője is.
Idén bejegyzett, mezőgazdasági tevékenységet nem végző cégek, illetve magánszemélyek igényeltek uniós támogatást olyan földekre, amelyeken sem növénytermesztést, sem állattartást nem folytattak. A szálak Sárvárra, Kalocsára, valamint a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalhoz vezetnek. Utóbbi egyik vezetője és három bűntársa október 10-étől előzetes letartóztatásban várja a nyomozás eredményét.
Híre sem volt a Nagykörútnak, de már innen indultak a vonatok. Híre sincs a Nagykörút egykori pompájának, de most is innen indulnak a vonatok.
Szegénység, elmagányosodás, elszigetelődés. Az ELTE Társadalomtudományi Kar Módszertani Kutatóközpont nagyszabású, a fővárosiak életkörülményeit és attitűdjeit feltérképező "Budapest 2012" kutatásának adatai szerint a fővárosban az efféle negatív tendenciák jellemzőek. A kutatást végző csapat két tagjával beszélgettünk.
Néhányan rendre kétségbe vonják, a kutatók többsége mégis egyértelműnek tartja, hogy az emberi evolúció napjainkban is szakadatlanul zajlik.
A máig legnépszerűbb, amerikaiak milliói által készített palacsinta receptjét 1966. április 10-i számában közölte a New York Times. Szerzője Craig Claiborne, az újság gasztronómiai rovatának első férfi írója volt, aki 1957-ben vette át az addig szinte kizárólag háziasszonyokat célzó oldal szerkesztését.