Tévétorrent

New Worlds

Tévétorrent

A Channel 4 sorozata az angol (és az azzal egybefonódott amerikai) történelem egy talán kevéssé tárgyalt periódusával foglalkozik. II. (Stuart) Károly uralkodásának idején járunk: dühöng a katolikus-protestáns viszály, az uralkodó igyekszik az Európában divatos abszolutizmust Angliára is rá­erőltetni, miközben a cromwelli köztársaság álmait dédelgető lánglelkek az Újvilágba szöknek a király bosszúja elől. A cselekmény ennek megfelelően két párhuzamos szálon fut: láthatjuk az angol királyi udvar dekadenciáját és az amerikai telepesek dolgosságát, tisztaságát.
A minisorozat visszatérő kérdése, hogy meddig lehet a szabadságot izolált területen fenntartani/áltatni magunkat, meddig tűri szó nélkül ezt a kis szelet kialkudott édent a zsarnok (Amerikában Massachusetts, Angliában egy oxfordi birtok próbálja valahogy ébren tartani a köztársasági eszméket). A képlet persze nem ilyen egyszerű, mert az ártatlannak tűnő telepesek életterüket az indiánoktól szerzik, legyilkolva és elűzve őket, miközben már ízelítőt kapunk a kapitalizmus kevésbé vonzó aspektusaiból.

A sorozat döntő erénye, hogy elég részletesen kitér az események politikai hátterére, s nem idealizálja a kort: a harcok, a korabeli életviszonyok ábrázolása kellőképp naturalista, amit viszont remekül ellenpontoz a szemet gyönyörködtető operatőri munka. A sűrű atmoszférájú sorozat szép ívet rajzol az eljövendő függetlenségi háborúval, tisztán látjuk, ahogy a liberális eszmék csírái gyökeret vernek a puritán fejekben. Nem minden hiba nélkül való, néhol enyhén hatásvadász, ám korrekt sorozat.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."