Tévétorrent

Tyrant

Tévétorrent

Egy izraeli rendező és az Arab Liga egyik elképzelt tagországának találkozása izgalmas ígéret. Abuddin városában járunk, az Al-Fayeed család önkényuralma alatti „békeidőszakban”. A kegyes és tisztelt vezér persze véreskezű zsarnok, akinek kisebbik fia vonatkozó gyerekkori tapasztalatai elől az amerikai álomba menekült. De most kénytelen visszatérni, mégpedig családostul, s így a szőke kis feleség, a szabadszájú tinilány és a homoszexuális, luxusra vágyó fiú egy kultúrsokk – és egy vérségi alapon szerveződő hatalmi harc – kellős közepén találja magát. Ez önmagában se hangzik rosszul, de ehhez jön még hozzá a maffiatörténeteket idéző szál, hiszen az egyeduralkodó apa halála miatt újra felborul minden, ami egy ilyen törékeny rendszerben fel tud borulni. Olyan világban járunk, ahol a terroristák szabadságharcos gyerekek, ahol a nők csupán a szexuális és hatalmi játszmák tárgyai, és annyi disz­funkcio­nális működés ütközik egy helyen, hogy alig győzzük kapkodni a fejünket…

De sajnos, hiába minden: az egész sokszor bosszantóan szappanopera-szagú. Még a keleti konfliktusokban járatlan nézőnek is gyanúsak a sztereotípiák, a harsányan amerikai nézőpont. Szörnyülködjünk, mondja nekünk a sorozat, borzasztó expliciten, és nehezen eldönthető, hogy maga a témafelvetés ennyire „lebutított” formában nem káros-e inkább. Persze egyelőre csupán az első két rész alapján ítélhetünk, és be kell érni azzal, hogy nem végletesen igénytelen, elkapkodott vacakról van szó. Csak reménykedhetünk, hogy a szokásosnál egy fokkal kimértebb léptekkel haladó sorozat néha megáll és körülnéz, és nem csúszik el a szappanon.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.