Vadonlakó

Hol szórakozás, hol rabszolgamunka

  • Mogyi Úr
  • 2012. január 5.

Vadonlakó

A Sorstalanság című filmben kezdtem el – gyermekkorom után - újra statisztálni 2004-ben. Akkor már tíz éve voltam hajléktalan, így egy átmeneti szállóról jártam többedmagammal a forgatásokra, de más szállókról is találkoztam ismerősökkel.

Sőt a nagy létszámú jelenetekre külön buszokkal hoztak hajléktalan embereket az éjjeli menedékhelyekről is. Őket a nap végén kifizették az ügynökeik, igaz, ezért egy ezressel kevesebbet kaptak. Ez volt a szuper üzlet. Kétszáz ember naponta kétszázezer forint hasznot jelentett az ügynöknek, természetesen teljesen adómentesen.

Sovány emberekre volt szüksége a rendezőnek, ami a hajléktalan emberek között nem ritkaság. A forgatás egy ideig szórakozás volt számomra, de mikor kirúgtak – jogtalanul – a szállóról, már kezdtem elfáradni, hiszen az utcán nem tudtam túlságosan kipihenni magam. Egyszer még el is aludtam egy jelenet kellős közepén, olyan fáradt voltam. A rendező végül ezt a felvételt használta fel, mert pont beleillett a történetbe, de több asszisztens megdorgált a kreativitásomért. A több száz fős statisztéria egyharmada hajléktalan ember volt, de az egyetemistákon kívül a többiek is ebből a jövedelemből fizették ki a lakhatásukat.

Azóta is hívnak évente két-három nagyjátékfilmbe statisztálni. Hol meleg volt, hol hideg, de sorba állni mindig sokat kellett - a regisztrálásért, az átöltözésért, az ételért, a jelenetek előtt és után, a „fegyverekért", a buszhoz, a visszaöltözéshez, a kiregisztráláshoz – nap mint nap. Olykor unatkozott a fél csapat, olykor egy helyben álltunk több órát. Néha jó volt a kaja, néha nagyon rossz. Én időközben sok hajléktalan társamnak javasoltam ezt a jövedelemforrást, ami sokszor be is vált. Azóta is több társammal találkozom, akik hol utcán, hol szállón, esetleg éppen albérletben élnek.

Az idén is találkoztunk a Brad Pitt fémjelezte zombis film forgatásán, ahol a néha hétszáz fős statisztériából legalább százan a hajléktalan szférából jelentek meg. Persze nem mi lettünk a zombik, hanem előléptettek bennünket is orosz fémmunkássá. Kora délutántól reggelig kellett dolgoznunk. Délután még izzadtunk a téli ruházatunkban, de hajnalban már dideregve álltunk a GLOBUS gyár udvarán. A sorban állások a háborús viszonyokat idézték fel. Napi tizenöt-tizenhét órás éjszakai munkaidő után pár órát tudtunk aludni otthon, de a legrosszabb az volt, hogy egy helyben kellett állnunk alakzatban - nem mertek több száz embert elengedni pihenni, mert a filmes hibákat gyakran okozza, hogy a sok száz statiszta elmozdulása miatt nem tudják pontosan összehozni újra az alakzatot. Szinte könyörögni kellett a mosdóba jutásért. Olykor már sztrájkot megelőző hangulatban követeltünk egy pohár meleg teát, dohányozni pedig mindenki ott dohányzott, ahol éppen állt. Sokszor a stáb szervezetlensége és a már említett, elmozdulásunkkal kapcsolatos félelem okozta a tömeget ért kényelmetlenségeket. Még sosem éreztem ennyire rabszolgamunkának a statisztálást. Az is előfordult, hogy zuhogó esőben forgattunk három órán keresztül. (Egyedül az időskorúakkal bántak emberibben.) Persze az egyre fáradtabb statiszták egyre lázongóbbak lettek, így a szervezők kénytelenek voltak engedményeket tenni. Csak ennek köszönhetően nem tört ki a rabszolgalázadás. A hajléktalan emberek egész végig beolvadtak a tömegbe, sőt a lakással rendelkezőket is hajléktalannak nézték reggelenként a közlekedési eszközökön, hiszen a mindennapos alapos sminkünket – kosz – nem tudtuk megfelelően lemosni.

Az utolsó hét közepén az ügynökség áthívott a Borgiák című filmbe kiemelt szerepre, ami duplagázsival járt. Két angolszász színész mellett voltunk egy fiúval ketten statiszták, mi voltunk a hullamosók. Kettőnkre jutott egy ruhás, egy sminkes és egy fodrász, minden kívánságunkat azonnal teljesítették, és nekem még egy külön tolmácsom is volt, mert a társam jól beszélt angolul. A szünetekben azonnal jött a sminkes letörölni az izzadságot a homlokomról, a fodrász igazgatta a hajam és a műhajam, a ruhás pedig állandóan igazgatta a szerelésemet. Felüdülés volt a rabszolgamunka után ez a pár órás forgatás.

Személyes élményeim sokaságából kiemelném, hogy a Szabadság, szerelem című filmben sokat sikerült beszélgetnem a vízilabda válogatottunk kapusával, és Dobó Katától elkértem egy címertől megfosztott magyar lobogót. Egy reklámfilm forgatása közben sokat beszélgettem Kovács Katalin olimpiai bajnok kajakossal és Talmácsi Gábor motoros világbajnokkal is, sőt: tőlük még interjút is kicsikartam a Fedél Nélkül utcalap számára. Az Asterix és Obelix legutóbbi, hazánkban forgatott epizódjában Gérard Dépardieu mellett is táncoltam fél méternyire, csak én a kamerának háttal.

Én sosem titkoltam a statisztatársaim és a szervezők előtt sem a sorsomat, ami miatt sosem ért hátrány, de sokszor hallottam a szokásos előítéleteket a forgatáson. Ettől függetlenül jó jövedelemszerzési lehetőség a lakással nem rendelkezők számára is, csak mobiltelefonnal kell rendelkezni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.