Vadonlakó

Hol szórakozás, hol rabszolgamunka

  • Mogyi Úr
  • 2012. január 5.

Vadonlakó

A Sorstalanság című filmben kezdtem el – gyermekkorom után - újra statisztálni 2004-ben. Akkor már tíz éve voltam hajléktalan, így egy átmeneti szállóról jártam többedmagammal a forgatásokra, de más szállókról is találkoztam ismerősökkel.

Sőt a nagy létszámú jelenetekre külön buszokkal hoztak hajléktalan embereket az éjjeli menedékhelyekről is. Őket a nap végén kifizették az ügynökeik, igaz, ezért egy ezressel kevesebbet kaptak. Ez volt a szuper üzlet. Kétszáz ember naponta kétszázezer forint hasznot jelentett az ügynöknek, természetesen teljesen adómentesen.

Sovány emberekre volt szüksége a rendezőnek, ami a hajléktalan emberek között nem ritkaság. A forgatás egy ideig szórakozás volt számomra, de mikor kirúgtak – jogtalanul – a szállóról, már kezdtem elfáradni, hiszen az utcán nem tudtam túlságosan kipihenni magam. Egyszer még el is aludtam egy jelenet kellős közepén, olyan fáradt voltam. A rendező végül ezt a felvételt használta fel, mert pont beleillett a történetbe, de több asszisztens megdorgált a kreativitásomért. A több száz fős statisztéria egyharmada hajléktalan ember volt, de az egyetemistákon kívül a többiek is ebből a jövedelemből fizették ki a lakhatásukat.

Azóta is hívnak évente két-három nagyjátékfilmbe statisztálni. Hol meleg volt, hol hideg, de sorba állni mindig sokat kellett - a regisztrálásért, az átöltözésért, az ételért, a jelenetek előtt és után, a „fegyverekért", a buszhoz, a visszaöltözéshez, a kiregisztráláshoz – nap mint nap. Olykor unatkozott a fél csapat, olykor egy helyben álltunk több órát. Néha jó volt a kaja, néha nagyon rossz. Én időközben sok hajléktalan társamnak javasoltam ezt a jövedelemforrást, ami sokszor be is vált. Azóta is több társammal találkozom, akik hol utcán, hol szállón, esetleg éppen albérletben élnek.

Az idén is találkoztunk a Brad Pitt fémjelezte zombis film forgatásán, ahol a néha hétszáz fős statisztériából legalább százan a hajléktalan szférából jelentek meg. Persze nem mi lettünk a zombik, hanem előléptettek bennünket is orosz fémmunkássá. Kora délutántól reggelig kellett dolgoznunk. Délután még izzadtunk a téli ruházatunkban, de hajnalban már dideregve álltunk a GLOBUS gyár udvarán. A sorban állások a háborús viszonyokat idézték fel. Napi tizenöt-tizenhét órás éjszakai munkaidő után pár órát tudtunk aludni otthon, de a legrosszabb az volt, hogy egy helyben kellett állnunk alakzatban - nem mertek több száz embert elengedni pihenni, mert a filmes hibákat gyakran okozza, hogy a sok száz statiszta elmozdulása miatt nem tudják pontosan összehozni újra az alakzatot. Szinte könyörögni kellett a mosdóba jutásért. Olykor már sztrájkot megelőző hangulatban követeltünk egy pohár meleg teát, dohányozni pedig mindenki ott dohányzott, ahol éppen állt. Sokszor a stáb szervezetlensége és a már említett, elmozdulásunkkal kapcsolatos félelem okozta a tömeget ért kényelmetlenségeket. Még sosem éreztem ennyire rabszolgamunkának a statisztálást. Az is előfordult, hogy zuhogó esőben forgattunk három órán keresztül. (Egyedül az időskorúakkal bántak emberibben.) Persze az egyre fáradtabb statiszták egyre lázongóbbak lettek, így a szervezők kénytelenek voltak engedményeket tenni. Csak ennek köszönhetően nem tört ki a rabszolgalázadás. A hajléktalan emberek egész végig beolvadtak a tömegbe, sőt a lakással rendelkezőket is hajléktalannak nézték reggelenként a közlekedési eszközökön, hiszen a mindennapos alapos sminkünket – kosz – nem tudtuk megfelelően lemosni.

Az utolsó hét közepén az ügynökség áthívott a Borgiák című filmbe kiemelt szerepre, ami duplagázsival járt. Két angolszász színész mellett voltunk egy fiúval ketten statiszták, mi voltunk a hullamosók. Kettőnkre jutott egy ruhás, egy sminkes és egy fodrász, minden kívánságunkat azonnal teljesítették, és nekem még egy külön tolmácsom is volt, mert a társam jól beszélt angolul. A szünetekben azonnal jött a sminkes letörölni az izzadságot a homlokomról, a fodrász igazgatta a hajam és a műhajam, a ruhás pedig állandóan igazgatta a szerelésemet. Felüdülés volt a rabszolgamunka után ez a pár órás forgatás.

Személyes élményeim sokaságából kiemelném, hogy a Szabadság, szerelem című filmben sokat sikerült beszélgetnem a vízilabda válogatottunk kapusával, és Dobó Katától elkértem egy címertől megfosztott magyar lobogót. Egy reklámfilm forgatása közben sokat beszélgettem Kovács Katalin olimpiai bajnok kajakossal és Talmácsi Gábor motoros világbajnokkal is, sőt: tőlük még interjút is kicsikartam a Fedél Nélkül utcalap számára. Az Asterix és Obelix legutóbbi, hazánkban forgatott epizódjában Gérard Dépardieu mellett is táncoltam fél méternyire, csak én a kamerának háttal.

Én sosem titkoltam a statisztatársaim és a szervezők előtt sem a sorsomat, ami miatt sosem ért hátrány, de sokszor hallottam a szokásos előítéleteket a forgatáson. Ettől függetlenül jó jövedelemszerzési lehetőség a lakással nem rendelkezők számára is, csak mobiltelefonnal kell rendelkezni.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.