Kamupártok 8. – Jólét és Szabadság Demokrata Közösség

Választás 2014

Cicerót idézget és azt hirdeti, Antall József nyomdokaiban jár az újracsomagolt MDF. Adócsökkentést és béremelést ígér, autósmatricákkal kampányol, az aláírás-gyűjtési botrányból is kivette részét a Jólét és Szabadság Demokrata Közösség (JESZ).

„Demokrata közösségünk jelenleg az egyetlen olyan csapat Magyarországon, amely vállalta saját hibáit, lezárta múltját és elindult a megújulás irányába” – áll a JESZ honlapján. Miután a 2010-es választásokon az MDF nem jutott be a parlamentbe, a párt újjáalkotta magát, és 2011. április 8-án felvette mostani nevét. „A Jólét és Szabadság tagjai Tisza Kálmán, Bethlen István, Antall József konszolidációs politikájának örökségét vállalva és folytatva elutasítják a keleti típusú, vezérelvű barbárságot, és hisznek a nyugati típusú, értékelvű kultúrában” – írják hitvallásukban, és mélyen egyetértenek Cicero azon gondolatával, miszerint a nép jóléte a legfőbb törvény. Márpedig „hiába teremtett az Antall-kormány soha nem látott szabadságot az országban, az életszínvonal drasztikus visszaesése miatt az emberek nem élhették át a szabadság mással össze nem hasonlítható, mámoros érzését”.

A JESZ nem pártként, hanem közösségként határozza meg magát. „A JESZ jelöltjei között és a kampányban is nagyon sok a fiatal. Szándékunk és benyomásunk szerint a Jobbik mellett a második legfiatalabb párt vagyunk, jók a kilátásaink a jövőre nézve. Ugyanakkor szövetségeseink között a megfelelő partnerek garantálják a tapasztalatot. A tisztességes antallistákra és a Kisgazdák Történelmi Szövetségének tapasztalt jelöltjeire gondolok” – mondta a Narancsnak Makay Zsolt pártelnök. Legfőbb belpolitikai céljuk véget vetni a két nagy tábor harcának, és ehhez természetesen a választókon keresztül vezet az út. Valamint a szeretet és az összefogás erején – e korábban a Fidesz által is használt jelszón – keresztül. „Minden pártban vannak jó emberek és jó szakemberek, el kell tehát következnie annak a korszaknak, amikor ezek az emberek együtt dolgozhatnak” – vázolta a boldogabb jövőt Makay.

Makay Zsolt Kolozsnémán

Makay Zsolt Kolozsnémán

Fotó: MTI

Ha már jövő: van ifjúsági tagozat is, a JESZ U21, amely szerint „a jövő nemzedéket a folytonos politikai szembenállás, a kompromisszumok keresésének teljes hiánya, a felelőtlen gazdasági ígérgetések, a jövőkép nélküliség, a politikai érdektelenség, a kiábrándultság és a teljes bizalmatlanság taszították”. A fiatalok a megoldásokat keresik, nem foglalkoznak a régi sérelmekkel és pontosan tudják, mire van szükségük: vallják, és nagyjából ugyanazt fújják, mint a felnőttcsapat játékosai: összefogás, miegymás. És persze a szeretet.

Céljaikat, ki nem találnák, pontosan tizenkét pontban fogalmazták meg, de van azért 252 oldalas választási program is, a honlapjukon elérhető. Tervezetük igen átfogó, a zöld gazdaságtól a tehetséggondozáson keresztül az országmarketingig ér, külön kitér az egészségügy és az oktatás súlyos problémáira, illetve a diplomások tömeges kivándorlására. Hitük szerint sokban visszanyúlnak Antall József elképzeléseihez; a legégetőbb kérdés Makay szerint „természetesen a bérfejlesztés, négy év alatt 40 százalékos bérfejlesztést tartunk megvalósíthatónak”. Mint mondja, „minden egyes szakpolitikai kérdés kezeléséhez pénz kell, ezért elmondható, a valódi építkezés, a haladás záloga a bérfejlesztés”. Csökkentenék az adót is, mivel „az egzisztenciális diktatúra feltételeit a túladóztatás teremti meg. Magyarországon a legmagasabb az áfa, 27 százalék. Egyedül csak nálunk találni olyan adórendszert, ahol egy munkaadónak ahhoz, hogy 1 forintot tudjon adni a munkavállalónak, még egy forintot be kell fizetnie a költségvetésbe közteher gyanánt” – ismertette a helyzetet Makay. Az egzisztenciális diktatúra mellett, úgy vélik, véleménydiktatúra is van ma Magyarországon, ezért tartják fontosnak a sajtószabadság visszaállítását, hiszen ahogyan a pártelnök megjegyezte, az mégiscsak tarthatatlan, hogy a média pártpénztárnokok kezébe kerül.

A JESZ igyekszik kihasználni az elektronikus világ adta lehetőségeket is, létrehozták az ún. „e-demokráciát”, hogy az e-szavazás lehetőségével minél több döntés mögött minél több választópolgár akarata jelenjen meg. A JESZ a kampányában is használja a modern technikát: a logó, az arculat megtervezésére és a kampányvideó forgatására is országos pályázatot írtak ki, az utóbbi esetben például az első helyezett félmillió forinttal lesz gazdagabb. A kampány egyébként – lepődjünk meg! – a szeretet és az összefogás jegyében zajlik. A hajrában még egy üzenetet kívánnak megértetni mindenkivel: „Április 6. nem egy egyszerű választás, április 6-án arról döntünk, hogy milyen keretek között fogjuk rendezni azt a mérhetetlen társadalmi elidegenedést és feszültséget, ami csaknem szétveti a társadalmat – mondta a JESZ elnöke, majd hozzátette: – Az új országgyűlésnek hinnie kell a szeretet és az összefogás erejében, márpedig, amint látjuk, erre csak régi szereplőkkel semmi esély nincs.”

A demokratikus közösség nemrég kiadott sajtóközleményében azt is kijelentette, hogy egy kisebb közvélemény-kutató cég 4 százalékon mérte a pártot, így Makay teljes nyugodtsággal állította, hogy „a JESZ-nek minden esélye megvan arra, hogy bejusson az újonnan felálló magyar országgyűlésbe, és ott végre a politika valódi feladatával foglalkozzon”. A közelmúltban azonban két olyan eset is történt a JESZ háza táján, amik e szép reményeket beárnyékolhatják. Egyrészt a JESZ állítólag nem fizette ki az ígért 20-40 ezer forintot azoknak, akik autójukra ragasztották a pártot reklámozó matricát. Makayék ezt azonnal cáfolták, szerinte ez egy lejárató kampány része, hiszen ők a szerződésben foglalt időben fizetnek majd a szimpatizánsoknak. A másik pedig az aláírás-gyűjtési botrány: a JESZ-t is meggyanúsították a hamisítással, ám a párt elnöke ezt is élből elutasította. „A JESZ-nél komoly személyzeti állomány gyűjtötte az aláírásokat, önkéntesek és fizetett aktivisták is. Több száz szavazóköri delegáltunk van, és azt is elmondhatjuk magunkról, hogy a Fideszen, a Jobbikon és az MSZP-n kívül csak nekünk vannak külföldi delegáltjaink – mondta. – Komoly szervezeti háttérrel, hosszú idő óta készültünk a választás különböző feladataira, mondhatni az egyik legfelkészültebb pártként. Személy szerint ezért sem hiszek semmilyen ilyen jellegű érintettségben.”

Viszont hisz az összefogás és a szeretet erejében.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.