Miért csak konzultálunk?

Vélemény

Dübörög a nemzeti konzultáció. Olyannyira, hogy lezárásának határidejét e hónap végéig meghosszabbították. Volt már sokféle 2010 óta: a nyugdíjról, a nyugtalanító Brüsszelről és Sorosról, a bevándorlásról és a terrorizmusról, az alkotmányról, a családok védelméről, s érdeklődtek tőlünk szociális és gazdasági kérdésekről is. Mostanra mindenhez is értünk, jelenleg a járványügyhöz a legjobban. Viszont a népszavazásoktól fél a kormányzat, azt érzékelhetően kerülni akarja.

„A jövő hét derekán fölállítunk egy Nemzeti Konzultációs Tanácsot, olyan emberekből, akik a politika fölött állnak, nem kívül rajta, benne vannak ugyan, nyilván vannak értékeik, meg szimpátiáik, de a napi harcokban nem vettek részt” – közölte Orbán Viktor még 2005-ben. Hát persze, ám hagyjuk most a névsort... Azon esztendő februárjában, bukott miniszterelnökként hirdetett meg egy hét-nyolc hónapos „akciósorozatot”. Kormányra kerülve is - immár állami szintre emelve - jó párszor megsorozta (hogy ne mondjuk, idővel elmaradhatatlanul meg is sorosozta) ily módon a népét.  Már hatalomra jutása pillanatában előrevetítette nemzeti konzultációk bevetését a „közösségépítő kormányzás” jegyében.

A most zajló nemzeti konzultáció nagyrészt a járvánnyal kapcsolatos. Nyilvánvaló szakmai megfontolnivalókról kéri ki a válaszolók véleményét. Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára ezt azzal bírta magyarázni, hogy hozzáértők szerint az a leghatékonyabb intézkedés, amit az emberek legjobban elfogadnak. Holott a kérdéssornak ezen része inkább a felelősség áthárítására alkalmas. Az, hogy a laikus tömeg orientálja a szakembereket és más illetékeseket, járványhelyzetben mit tartana jónak, vagy vicc, vagy felelőtlen politikai játszma része – miközben szó szerint élet-halál kérdés. Közben arra is választ várnak egyebek mellett, hogy lehetőleg itthon gyártsák-e a védekezéshez szükséges felszereléseket vagy sem. Na és – mondjuk – a mentőautót? És miért kell megkérdezni bárkit is külön arról, vajon kell-e fokozottan vigyázni az idősotthonok lakóira? Eddig azért nem ügyeltek rájuk eléggé – nem, nem csak a Pesti úton –, mert előbb ki akarták kérni a választók véleményét?

Annak természetesen van relevanciája (ez valami véletlen lehet), hogy a járvány alatt a tanárok és az iskolás gyerekek számára legyen-e ingyenes az internet. Csak tök fölösleges megkérdezni, hiszen ki mondana nemet? (De ha már itt tartunk, nem ugyanilyen lényeges-e: lesz-e minden iskolás gyereknek laptopja? S ha igen, hogyan, honnan? Csak szólunk: az sincs ám minden családban, pláne elegendő.) Ugyanakkor nem lenne lényegtelen tudni, ki állná a cechet. Egyszerűen ráveri a szolgáltatókra részben vagy egészben a kormány a költségeket, vagy átvállalja a fogyasztókét? És csak a már meglevő előfizetésekről van szó? Amely családoknál nincs is internet, ki vezeti be, kinek a pénzén? Akárhogy is: ezt saját hatáskörben simán megtárgyalhatná a kormány a szolgáltatókkal (amik már eddig is tettek gesztusokat), s tisztességes módon megállapodhatna velük, ehhez nem kell konzultálni a nemzettel. (Bizonyos lépéseket már tett enélkül is - igen helyesen - a digitális oktatás otthoni fogadóképességének könnyítése érdekében kormány.)

A nemzeti konzultáció egyébként is szeret evidens válaszokat igénylő kérdésekkel operálni. Mint ezzel is: "A járvány időben való észlelése és a védekezésre való felkészülés érdekében Ön szerint szükség van állandó magyarországi járványügyi figyelőszolgálatra, így csökkentve a kiszolgáltatottságunkat?" Hát hogy a bánatba ne? És korábban nem is volt, ezt is nekik köszönhetjük?

A szokásos sunyi hangulatkeltés sem maradhat el. Előkerültek megint a multik és a bankok: "Ön szerint a járvány elleni védekezés idején a bankok és multinacionális vállalatok is járuljanak hozzá a védekezés költségeihez?" Borítékolható: naná. Na és az öt éve megtalált örök téma...  Elég sorolni korábbi nemzeti konzultációk címeit: „A bevándorlásról és a terrorizmusról” (2015), „Állítsuk meg Brüsszelt!” (2017), „A Soros-tervről” (szintén 2017)... Aktuálisan így hangzik - most éppen a gazdasági szuverenitás megőrzése jegyében - a sláger: "Ön elutasítja Soros György tervét, amely beláthatatlanul hosszú időre eladósítaná hazánkat?" Ennek azért egy kicsit utána kellene nézni, mielőtt ikszelnénk. Így leszünk a tízmillió közgazdász professzor országa.

false

 

Fotó: Róka László

Csakhogy: ha ennyire fontos a kormánynak az emberek véleménye, ahogyan minden nemzeti konzultáció idején hangsúlyozza, vajon miért nem él az országos népszavazás intézményével?

Egyetlenegyszer tette, 2016-ban – éppen a „migráció” témakörében. Azt hitték tán az éceszgéberek, hogy  – miután alaposan megdolgozták a közvéleményt  – simán „bezsákolják”. S bebukták, dacára annak, hogy a sikerére hivatkoztak, ráadásul azzal érvelve módosította körülbelül századszor - mondhatni: a többségi támogatás hiányában is (amely a részvételi arányban eleve megmutatkozott) - az Országgyűlés az alaptörvényt. Az ilyesfajta hamis, a tényekkel nem sokat törődő kommunikáció nem szokta zavarni a propagandagépezetet. Hiszen (például)  ugyancsak a népakaratra apelláltak utóbb a kormánypártok az úgynevezett kettős állampolgárság dolgában, noha az arról szóló, évekkel azelőtti referendum szintén eredménytelen volt. Magyarán: nem szavaztak elegendően mellette.

Egyszerűbb nemzeti konzultációkba csomagolniuk a „népakaratot”, a népszavazások elől rendre kitérnek. Ahogyan – sejtvén a közelgő vereséget – visszaléptek az olimpiai pályázattól. És az is jellemző, hogy azonmód elkezdték cseszegetni a referendumot kezdeményező Momentumot. Apropó: egyetlen nemzeti konzultáción sem tettek fel kérdést a budapesti olimpiáról. Sem arról, hogy legyen-e, sem arról, ne legyen-e. Vagy: hang nélkül tűrték, amikor véletlenül az Országos Választási Iroda épületébe keveredett kigyúrt kopaszok "udvariasan" a szocik elé engedték az ott, ugyebár, teljesen váratlanul felbukkant ismeretlen civilt, hogy az MSZP-sek ne tudják elsőként benyújtani népszavazási kezdeményezésüket a vasárnapi boltnyitásról. S a kormány ezt nem tartotta különösebben visszataszítónak. Aztán a kormánypártok szépen visszaállították a vasárnapi nyitva tartás korábbi rendjét. Tegyük hozzá: se az egyik, se a másik variációról nem volt egy icipici kérdés sem semelyik nemzeti konzultációban... (Amiképp - jegyezzük meg példaként - a paksi atomerőmű-beruházásról avagy a Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítésének dolgáról sem.)

Biztosra mennek. Ugyanis a referendum kockázatos. Ha érvényes és eredményes, kötelezi az országgyűlést, hogy az adott kérdésben törvényt hozzon. Amúgy: már a népszavazás létrejöttének is alkotmányos kritériumai vannak, s pontosan szabályozott jogi környezete. A nemzeti konzultációnak azonban semmiféle jogi jelentősége nincsen, e tekintetben a kérdőív csak fecni.

A népszavazáshoz konkrét, pontos kérdés szükségeltetik. Ez például alkalmatlan lenne: "rendjén van, hogy a nagyhal megeszi a kishalat"? (Nem tréfa, ez szerepelt a - 2012-ben tartott - gazdasági nemzeti konzultációban. Marx és Engels forog a szoborparkban.)  Ezenkívül: egy íven csak egy kérdés szerepelhet. S nem üthet egy korábban már ugyanabban a tárgykörben elindított kezdeményezést. Amiről pedig egyszer már szavaztak, az három évig nem vehető elő. Eleve meg van kötve a kérdések témaköre, pontosabban azoké, amelyekről nem tartható referendum. Ez, ugye, a nemzeti konzultációra mind nem vonatkozik. A népszavazáson vagy-vagy válaszok lehetségesek. A nemzeti konzultációk ezzel szemben (épp e mostanit kivéve) többféle, szájbarágós, sugallt  variációkat alkalmaznak. És ami még fontosabb: a népszavazás többlépcsős, nyílt, jogilag szabályozott procedúrán keresztül történik. A nemzeti konzultációnak ilyen protokollja nincsen.

S ne feledjük: a népszavazás "érvényes, ha az összes választópolgár több mint fele érvényesen szavazott, és eredményes, ha az érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott". (Ehhez a "migrációs" referendumnál minimum 4 136 313 szavazópolgár kellett volna.) A nemzeti konzultációt tekintve semmiféle ilyen meghatározottság nincsen. A kormány által közölt adatok szerint legtöbb válasz 2017-ben - a Soros-tervről - érkezett, nagyjából 2 300 000. Ez szép nagy szám, de még ez is nagyon messze van egy népszavazás érvényességéhez szükséges minimumtól. A nemzeti konzultáció tehát semmiféle döntéshez nem ad többségi legitimációt: a pártpropaganda eszköze csupán, csak most már a kérdőív a kormany.hu-n is megtalálható.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.