Miért csak konzultálunk?

Vélemény

Dübörög a nemzeti konzultáció. Olyannyira, hogy lezárásának határidejét e hónap végéig meghosszabbították. Volt már sokféle 2010 óta: a nyugdíjról, a nyugtalanító Brüsszelről és Sorosról, a bevándorlásról és a terrorizmusról, az alkotmányról, a családok védelméről, s érdeklődtek tőlünk szociális és gazdasági kérdésekről is. Mostanra mindenhez is értünk, jelenleg a járványügyhöz a legjobban. Viszont a népszavazásoktól fél a kormányzat, azt érzékelhetően kerülni akarja.

„A jövő hét derekán fölállítunk egy Nemzeti Konzultációs Tanácsot, olyan emberekből, akik a politika fölött állnak, nem kívül rajta, benne vannak ugyan, nyilván vannak értékeik, meg szimpátiáik, de a napi harcokban nem vettek részt” – közölte Orbán Viktor még 2005-ben. Hát persze, ám hagyjuk most a névsort... Azon esztendő februárjában, bukott miniszterelnökként hirdetett meg egy hét-nyolc hónapos „akciósorozatot”. Kormányra kerülve is - immár állami szintre emelve - jó párszor megsorozta (hogy ne mondjuk, idővel elmaradhatatlanul meg is sorosozta) ily módon a népét.  Már hatalomra jutása pillanatában előrevetítette nemzeti konzultációk bevetését a „közösségépítő kormányzás” jegyében.

A most zajló nemzeti konzultáció nagyrészt a járvánnyal kapcsolatos. Nyilvánvaló szakmai megfontolnivalókról kéri ki a válaszolók véleményét. Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára ezt azzal bírta magyarázni, hogy hozzáértők szerint az a leghatékonyabb intézkedés, amit az emberek legjobban elfogadnak. Holott a kérdéssornak ezen része inkább a felelősség áthárítására alkalmas. Az, hogy a laikus tömeg orientálja a szakembereket és más illetékeseket, járványhelyzetben mit tartana jónak, vagy vicc, vagy felelőtlen politikai játszma része – miközben szó szerint élet-halál kérdés. Közben arra is választ várnak egyebek mellett, hogy lehetőleg itthon gyártsák-e a védekezéshez szükséges felszereléseket vagy sem. Na és – mondjuk – a mentőautót? És miért kell megkérdezni bárkit is külön arról, vajon kell-e fokozottan vigyázni az idősotthonok lakóira? Eddig azért nem ügyeltek rájuk eléggé – nem, nem csak a Pesti úton –, mert előbb ki akarták kérni a választók véleményét?

Annak természetesen van relevanciája (ez valami véletlen lehet), hogy a járvány alatt a tanárok és az iskolás gyerekek számára legyen-e ingyenes az internet. Csak tök fölösleges megkérdezni, hiszen ki mondana nemet? (De ha már itt tartunk, nem ugyanilyen lényeges-e: lesz-e minden iskolás gyereknek laptopja? S ha igen, hogyan, honnan? Csak szólunk: az sincs ám minden családban, pláne elegendő.) Ugyanakkor nem lenne lényegtelen tudni, ki állná a cechet. Egyszerűen ráveri a szolgáltatókra részben vagy egészben a kormány a költségeket, vagy átvállalja a fogyasztókét? És csak a már meglevő előfizetésekről van szó? Amely családoknál nincs is internet, ki vezeti be, kinek a pénzén? Akárhogy is: ezt saját hatáskörben simán megtárgyalhatná a kormány a szolgáltatókkal (amik már eddig is tettek gesztusokat), s tisztességes módon megállapodhatna velük, ehhez nem kell konzultálni a nemzettel. (Bizonyos lépéseket már tett enélkül is - igen helyesen - a digitális oktatás otthoni fogadóképességének könnyítése érdekében kormány.)

A nemzeti konzultáció egyébként is szeret evidens válaszokat igénylő kérdésekkel operálni. Mint ezzel is: "A járvány időben való észlelése és a védekezésre való felkészülés érdekében Ön szerint szükség van állandó magyarországi járványügyi figyelőszolgálatra, így csökkentve a kiszolgáltatottságunkat?" Hát hogy a bánatba ne? És korábban nem is volt, ezt is nekik köszönhetjük?

A szokásos sunyi hangulatkeltés sem maradhat el. Előkerültek megint a multik és a bankok: "Ön szerint a járvány elleni védekezés idején a bankok és multinacionális vállalatok is járuljanak hozzá a védekezés költségeihez?" Borítékolható: naná. Na és az öt éve megtalált örök téma...  Elég sorolni korábbi nemzeti konzultációk címeit: „A bevándorlásról és a terrorizmusról” (2015), „Állítsuk meg Brüsszelt!” (2017), „A Soros-tervről” (szintén 2017)... Aktuálisan így hangzik - most éppen a gazdasági szuverenitás megőrzése jegyében - a sláger: "Ön elutasítja Soros György tervét, amely beláthatatlanul hosszú időre eladósítaná hazánkat?" Ennek azért egy kicsit utána kellene nézni, mielőtt ikszelnénk. Így leszünk a tízmillió közgazdász professzor országa.

false

 

Fotó: Róka László

Csakhogy: ha ennyire fontos a kormánynak az emberek véleménye, ahogyan minden nemzeti konzultáció idején hangsúlyozza, vajon miért nem él az országos népszavazás intézményével?

Egyetlenegyszer tette, 2016-ban – éppen a „migráció” témakörében. Azt hitték tán az éceszgéberek, hogy  – miután alaposan megdolgozták a közvéleményt  – simán „bezsákolják”. S bebukták, dacára annak, hogy a sikerére hivatkoztak, ráadásul azzal érvelve módosította körülbelül századszor - mondhatni: a többségi támogatás hiányában is (amely a részvételi arányban eleve megmutatkozott) - az Országgyűlés az alaptörvényt. Az ilyesfajta hamis, a tényekkel nem sokat törődő kommunikáció nem szokta zavarni a propagandagépezetet. Hiszen (például)  ugyancsak a népakaratra apelláltak utóbb a kormánypártok az úgynevezett kettős állampolgárság dolgában, noha az arról szóló, évekkel azelőtti referendum szintén eredménytelen volt. Magyarán: nem szavaztak elegendően mellette.

Egyszerűbb nemzeti konzultációkba csomagolniuk a „népakaratot”, a népszavazások elől rendre kitérnek. Ahogyan – sejtvén a közelgő vereséget – visszaléptek az olimpiai pályázattól. És az is jellemző, hogy azonmód elkezdték cseszegetni a referendumot kezdeményező Momentumot. Apropó: egyetlen nemzeti konzultáción sem tettek fel kérdést a budapesti olimpiáról. Sem arról, hogy legyen-e, sem arról, ne legyen-e. Vagy: hang nélkül tűrték, amikor véletlenül az Országos Választási Iroda épületébe keveredett kigyúrt kopaszok "udvariasan" a szocik elé engedték az ott, ugyebár, teljesen váratlanul felbukkant ismeretlen civilt, hogy az MSZP-sek ne tudják elsőként benyújtani népszavazási kezdeményezésüket a vasárnapi boltnyitásról. S a kormány ezt nem tartotta különösebben visszataszítónak. Aztán a kormánypártok szépen visszaállították a vasárnapi nyitva tartás korábbi rendjét. Tegyük hozzá: se az egyik, se a másik variációról nem volt egy icipici kérdés sem semelyik nemzeti konzultációban... (Amiképp - jegyezzük meg példaként - a paksi atomerőmű-beruházásról avagy a Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítésének dolgáról sem.)

Biztosra mennek. Ugyanis a referendum kockázatos. Ha érvényes és eredményes, kötelezi az országgyűlést, hogy az adott kérdésben törvényt hozzon. Amúgy: már a népszavazás létrejöttének is alkotmányos kritériumai vannak, s pontosan szabályozott jogi környezete. A nemzeti konzultációnak azonban semmiféle jogi jelentősége nincsen, e tekintetben a kérdőív csak fecni.

A népszavazáshoz konkrét, pontos kérdés szükségeltetik. Ez például alkalmatlan lenne: "rendjén van, hogy a nagyhal megeszi a kishalat"? (Nem tréfa, ez szerepelt a - 2012-ben tartott - gazdasági nemzeti konzultációban. Marx és Engels forog a szoborparkban.)  Ezenkívül: egy íven csak egy kérdés szerepelhet. S nem üthet egy korábban már ugyanabban a tárgykörben elindított kezdeményezést. Amiről pedig egyszer már szavaztak, az három évig nem vehető elő. Eleve meg van kötve a kérdések témaköre, pontosabban azoké, amelyekről nem tartható referendum. Ez, ugye, a nemzeti konzultációra mind nem vonatkozik. A népszavazáson vagy-vagy válaszok lehetségesek. A nemzeti konzultációk ezzel szemben (épp e mostanit kivéve) többféle, szájbarágós, sugallt  variációkat alkalmaznak. És ami még fontosabb: a népszavazás többlépcsős, nyílt, jogilag szabályozott procedúrán keresztül történik. A nemzeti konzultációnak ilyen protokollja nincsen.

S ne feledjük: a népszavazás "érvényes, ha az összes választópolgár több mint fele érvényesen szavazott, és eredményes, ha az érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott". (Ehhez a "migrációs" referendumnál minimum 4 136 313 szavazópolgár kellett volna.) A nemzeti konzultációt tekintve semmiféle ilyen meghatározottság nincsen. A kormány által közölt adatok szerint legtöbb válasz 2017-ben - a Soros-tervről - érkezett, nagyjából 2 300 000. Ez szép nagy szám, de még ez is nagyon messze van egy népszavazás érvényességéhez szükséges minimumtól. A nemzeti konzultáció tehát semmiféle döntéshez nem ad többségi legitimációt: a pártpropaganda eszköze csupán, csak most már a kérdőív a kormany.hu-n is megtalálható.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.