A szókimondó rabbi Kerényi Imréről

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 16.

Villámnarancs

Radnóti Zoltán rabbi osztotta meg gondolatait az elhunyt ellentmondásos pályafutásáról.

Radnóti rabbi, akivel nemrégiben hosszan beszélgettünk, Kerényi Imrét búcsúztatja a 24.hu-n. A rabbi megemlíti, hogy nem igazán ért a színházhoz, a pártpolitikával nem foglalkozik és Kerényi életéről és haláláról sem volt igazán mondanivalója, mígnem a Facebookon részvétlen és gyűlölködő posztokba futott bele. És akkor egy kis részlet a rabbi búcsújából:

false

 

Fotó: MTI/Bruzák Noémi

„Mint mondtam, nem foglalkoztat a pártpolitika. (Ezt azért kell elmondani mindig, mert mostanában nem szoktuk elhinni, hogy tényleg vannak általános erkölcsi kérdések, és nem csak hatalmiak.) Tény, hogy Kerényi Imre mondott egyet és mást a magyar zsidóságról, amit bölcsebb lett volna nem mondania, de egyrészt nem csak ezt csinálta 74 évnyi életidejében, másrészt akárki is volt, közöttünk élt, hozzánk tartozott, a társunk volt időben és térben. Összetartoztunk Vele. Ahogy anno ő is mondta, »ha kell, cigány vagyok, nemzetietlen vagyok, zsidó vagyok«.”

 

„Drága Slomó, te is egy migráns vagy, bármennyit is mosolyogsz rájuk, nekik csak egy migráns leszel”

Radnóti Zoltán interjút adott a Narancsnak, szóba került Köves Slomó is. Hosszú interjút olvashatnak Radnóti Zoltánnal, a Mazsihisz Rabbitestületének elnökével a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban. Az apropó: egy friss, a hazai zsidóságot vizsgáló felmérés, az interjú nagyobb részében erről beszélgettünk a rabbival.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.