Ebben az országban már mindenki azt hazudik, amit akar – Kovács Ákos kalandjai egy alternatív valóságban

  • narancs.hu
  • 2016. szeptember 30.

Villámnarancs

Csak egy a lényeg, hogy tessen a főnök úrnak.

A közrádió Vasárnapi Újságja interjút készített a nemzet dalnokával, Kovács Ákossal, de már most promózzák erősen, mert a hülyeségeiről méltán közismert művész természetesen ezúttal sem tesz lakatot a nyelvére. Nem szokása.

A nyelv az ő fegyvere.

De hagyjuk most az adekvát sorosozást, CIA-érzést, migránsozást, terroristázást, szóval a szokvány kaptafadumát. Mert Ákos is nagyobban játszik; történelmi kontextust teremt, amikor ilyet szól: „Kádár alatt színesebb sajtója volt Magyarországnak, mint most van Németországban, csak liberális hang van.”

false

 

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Persze, értjük mi, a túlzás eszközével él a megszólaló, hogy mindenkit felrázzon. De azért az aljasságnak is van határa; Kádár alatt itt kuss volt, elnyomás, az csinált újságot, akinek megengedték – ezt leggyakrabban egyébként pont a Fidesz közeléből hallani. Németországban meg az csinál újságot, aki meg tud élni belőle. Ja, és az is énekel. Orbán Magyarországán meg az énekel, akit rendszeresen dobálnak állami tízmilliókkal.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.