Halk szavú kerületi lakos rúgta fel a kiegyensúlyozott tájékoztatást

  • narancs.hu
  • 2015. december 4.

Villámnarancs

Tegnapig legfeljebb a helyi lakosság ismerhette a Tizenhetedik c. „regionális magazint”, nem utolsósorban Búz Sándornét. Ma már együtt száguldanak.

A Tizenhetedik című magazin saját bevallása szerint „a XVII. kerület teljes területét lefedi, levélszekrényekbe történő közvetlen kézbesítéssel, a kerület 87 ezer lakosa mellett lapunk eljut a kerületkörnyék agglomerációjának közel nyolcvanezres lakosságához is”.

Az „alapító-szerkesztő” Leander Tájékoztatási Tanácsadó és PR Iroda Betéti Társaság kiadványának impresszumában azonban nemcsak a tekintélyes példányszámról van szó, de a kiegyensúlyozottságról is. „Szerkesztőségünk egyforma távolságot tart a politikai pártoktól, tényszerűen számol be mind a kerületet irányító koalíció, mind az ellenzéknek a kerület életét, a lakosságot érintő tevékenységéről. (…) Ezen szerkesztési elvekkel elértük, hogy nemcsak a kerület fele, hanem teljes lakossága elfogadja, szereti, hitelesnek tartja lapunkat. Így a benne megjelenő cikkeket, hirdetéseket a legoptimálisabb hatásfokkal juttathatjuk el az olvasókhoz” – írják, ám az is kiderül, hogy nemcsak az nyomtatott, de az online médiában is ott vannak: „Internetes honlapunkon napi hírszolgáltatást nyújtunk, így nagy a látogatottságunk. Portálunk, illetve a TIZENHETEDIK ONLINE hírlevelünk hirdetési felületként, akciók azonnali beharangozására is nagyon alkalmas.”

Nos, ezt a fene nagy kiegyensúlyozottságot rúgta fel most egy helyi lakos, Búz Sándorné, aki elment a Vigyázó Sándor Művelődési Házba, Kovács Zoltán kormányszóvivő fórumára „a kormány gazdasági és migránspolitikájáról”. Nem is lett volna baj, hiszen egy fórumon – még ha Kovács Zoltán tartja is – a közönségnek is osztanak lapot, lehet kérdezni meg minden. Búz Sándorné azonban nem kérdezett, és ebből a nemkérdezésből lett a szenzáció. Ez a nemkérdezés ihlette meg a helyszíni tudósítót, aki ahelyett, hogy a lap „filozófiájának” megfelelően végezte volna a dolgát – leírja, Kovács Z. miről beszélt, a nézők mit kérdeztek stb. –, olyannyira Búz Sándorné hatása alá került, hogy a teljes cikket az ő fellépésének szentelte.

„Szólásra jelentkezett Búz Sándorné, halk szavú kerületi lakos, s mint mondta, az eddig elhangzottakhoz képest másfajta megközelítésből szeretne a témákhoz közelíteni. (…) Búz Sándorné kérte Kovács Zoltánt, engedje meg, hogy köszönete jeléül kezet fogjon vele. Kérte továbbá, hogy ezt a köszönetet tolmácsolja Orbán Viktor miniszterelnöknek. (…) A kézfogás némán megtörtént. (…) Az ünnepivé emelkedett pillanatot nagy csend követte. A szó szoros értelmében szinte vágni lehetett a csendet. A pár másodperces hallgatásból a jelenlévők többségének örömteli egyetértését lehetett kiérezni. A jelenet az elejétől a végéig nem tartott tovább két percnél. A hatás leírásához már nem kellenek további szavak…”

Ezek után kíváncsian várjuk a folytatást, a helyi ellenzék, a civil kezdeményezések, szakkörök stb. eseményeiről, pontosabban az azokon történt ünnepivé emelkedett pillanatokról, természetesen a kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.