Halk szavú kerületi lakos rúgta fel a kiegyensúlyozott tájékoztatást

  • narancs.hu
  • 2015. december 4.

Villámnarancs

Tegnapig legfeljebb a helyi lakosság ismerhette a Tizenhetedik c. „regionális magazint”, nem utolsósorban Búz Sándornét. Ma már együtt száguldanak.

A Tizenhetedik című magazin saját bevallása szerint „a XVII. kerület teljes területét lefedi, levélszekrényekbe történő közvetlen kézbesítéssel, a kerület 87 ezer lakosa mellett lapunk eljut a kerületkörnyék agglomerációjának közel nyolcvanezres lakosságához is”.

Az „alapító-szerkesztő” Leander Tájékoztatási Tanácsadó és PR Iroda Betéti Társaság kiadványának impresszumában azonban nemcsak a tekintélyes példányszámról van szó, de a kiegyensúlyozottságról is. „Szerkesztőségünk egyforma távolságot tart a politikai pártoktól, tényszerűen számol be mind a kerületet irányító koalíció, mind az ellenzéknek a kerület életét, a lakosságot érintő tevékenységéről. (…) Ezen szerkesztési elvekkel elértük, hogy nemcsak a kerület fele, hanem teljes lakossága elfogadja, szereti, hitelesnek tartja lapunkat. Így a benne megjelenő cikkeket, hirdetéseket a legoptimálisabb hatásfokkal juttathatjuk el az olvasókhoz” – írják, ám az is kiderül, hogy nemcsak az nyomtatott, de az online médiában is ott vannak: „Internetes honlapunkon napi hírszolgáltatást nyújtunk, így nagy a látogatottságunk. Portálunk, illetve a TIZENHETEDIK ONLINE hírlevelünk hirdetési felületként, akciók azonnali beharangozására is nagyon alkalmas.”

Nos, ezt a fene nagy kiegyensúlyozottságot rúgta fel most egy helyi lakos, Búz Sándorné, aki elment a Vigyázó Sándor Művelődési Házba, Kovács Zoltán kormányszóvivő fórumára „a kormány gazdasági és migránspolitikájáról”. Nem is lett volna baj, hiszen egy fórumon – még ha Kovács Zoltán tartja is – a közönségnek is osztanak lapot, lehet kérdezni meg minden. Búz Sándorné azonban nem kérdezett, és ebből a nemkérdezésből lett a szenzáció. Ez a nemkérdezés ihlette meg a helyszíni tudósítót, aki ahelyett, hogy a lap „filozófiájának” megfelelően végezte volna a dolgát – leírja, Kovács Z. miről beszélt, a nézők mit kérdeztek stb. –, olyannyira Búz Sándorné hatása alá került, hogy a teljes cikket az ő fellépésének szentelte.

„Szólásra jelentkezett Búz Sándorné, halk szavú kerületi lakos, s mint mondta, az eddig elhangzottakhoz képest másfajta megközelítésből szeretne a témákhoz közelíteni. (…) Búz Sándorné kérte Kovács Zoltánt, engedje meg, hogy köszönete jeléül kezet fogjon vele. Kérte továbbá, hogy ezt a köszönetet tolmácsolja Orbán Viktor miniszterelnöknek. (…) A kézfogás némán megtörtént. (…) Az ünnepivé emelkedett pillanatot nagy csend követte. A szó szoros értelmében szinte vágni lehetett a csendet. A pár másodperces hallgatásból a jelenlévők többségének örömteli egyetértését lehetett kiérezni. A jelenet az elejétől a végéig nem tartott tovább két percnél. A hatás leírásához már nem kellenek további szavak…”

Ezek után kíváncsian várjuk a folytatást, a helyi ellenzék, a civil kezdeményezések, szakkörök stb. eseményeiről, pontosabban az azokon történt ünnepivé emelkedett pillanatokról, természetesen a kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.