Meghekkelték Hóman Bálint tatai emléktábláját – de még hogy!

  • narancs.hu
  • 2015. december 5.

Villámnarancs

Gyakorlatilag új emléktáblát avattak Tatán a tizennégy éve állított helyén, s erre az újra egészen mást írtak föl Hóman Bálintról. Azt, amit az eredeti emlékezők nem mertek.

Úgy tűnik, Hóman Bálint újabban országos népszerűségnek örvend.

Míg Székesfehérváron még az év végéig emlékművet akarnak állítani az egykori kultuszminiszter születésének 130. évfordulója alkalmából, addig Tatán már – halálának 2001-es 50. évfordulója óta – van is emléktáblája. Az egykor szép csendben elvégzett emlékállítás azonban e hosszú csend ellenére mégsem maradt Tatán sem visszhangtalan.

A héten arról számoltunk be, hogy az Eleven Emlékmű csoport figyelemfelhívó akciója során felállította Székesfehérváron a saját Hóman-szobrát – megelőzve ezzel a helyi erőket. És lám, a napokban Tatán is meghekkelték a Hóman-emléktáblát.

Fiatalok odamentek, és ráragasztottak az emléktáblára egy másikat: a díszes fólián az általuk relevánsnak tartott információk szerepelnek Hómanról:

„Érmedet kérem – Az érmeden vérem

Dr. Hóman-Stróman Bálint

1885–1951

A magyar antiszemitizmus apostola

Nyilas parlamenti képviselő

emlékére

Az általa és tettestársai által halálba küldött magyar zsidóság érmeinek kiváló gyűjtője”

false

 

Fotó: http://lampaernyo.tumblr.com/

Mármost a legfontosabb kérdés mindebből következően az, hogy a Magyarországon szerfelett gyanús gyorsasággal Hóman-emlékművek szorgalmazói nem épp ugyanezt a szöveget írnák ki márványtábláikra a szívük szerint. Nos, nem tennénk tűzbe a kezünket senkiért.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.