Kövér László után Ókovács Szilveszter is azzal dicsekszik, hogy ő nem lop. Miért?

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 9.

Villámnarancs

Hát milliárdos lettem én? Nem lettem. Sokan azok lettek? Sokan. Akkor tehát én már derék ember vagyok, hasznos tagja a közösségnek. A tolvajszindróma újabb tünetei jobbról.

Ha valaki azzal jön, hogy ő nem lop, a süket is kihallja a szavaiból, hogy mások viszont lopnak. Kormányoldali harcosok részéről tehát az ilyen kijelentések felérnek egy beismerő vallomással. Lehet, hogy egy tolvajbanda tagja vagyok, de én akkor sem lopok. Persze lehet árnyalni a „nem lopás” fogalmát is, hogy mondjuk a saját kezemmel nem lopok, vagy nem lopok ezt-azt, áramot például. Nem mintha az bárkit bármi alól felmentene, hogy ő speciel nem lop.

Kövér László emlékezetes kifakadása („én nem lettem milliárdos”) után újabb, magas hivatalt viselő Orbán-közeli versenyző, az operaház igazgatója tartotta fontosnak leszögezni, hogy ő aztán dehogy… A maestro terjedelmes interjút adott az origónak, melynek már az első kérdésére ezzel reagál: „Valószínűleg adnak a szavamra, elhiszik, hogy az Operának mindenféle módon szüksége volt és van megújulásra, támogatásra, és rám merik bízni a pénzt, mert nem fogom ellopni.” S csak eztán tér rá a többi, ugyancsak zaftosnak mondható részletre, mint például, hogy ki mindenki rendezhetett az Operában az ellenoldal művészei közül (vö. nekem zsidó barátaim is vannak), illetve az is egy elég jó rész, amelyből az derül ki, hogy a miniszterelnök ugyan nagy valószínűséggel nem érti az operát, hogy mit lehet azon szeretni, de nagyon szeretné érteni, focibarát létére. „Bizonyára nehezen fér össze a sablonos focistaképpel, mégis így van. Szereti az operát, és szeretné még jobban érteni. Gyakran beletemetkezik a műsorfüzet kísérőtanulmányába, nem lehet kicsavarni a kezéből, őszintén érdekli” – de ezek csak ilyen kis nyalánkságok, a lényeg a lopásról szóló rész.

Ennek fényében talán hasznos lenne megérteni kormányoldalon, hogy arra a kérdésre, hogy te hol voltál és mit csináltál, amikor Orbán Viktor feldúlta az országot, az nem kielégítő válasz, hogy akkor én éppen nem loptam. Ugyanakkor persze tudjuk, hogy gyarló az ember és szeretetre vágyik, hogy szeresse őt mindenki, de vannak történelmi szituációk, amikor az efféle gesztusoknál többet kell feccölni a dologba.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.