El kell árulniuk, hol vert el közel 3 millió közpénzt, de nő a sunnyogás Hegedűs Zsuzsa „repiköltése” körül

  • narancs. hu
  • 2018. március 9.

Villámnarancs

Titkolt éttermi számlák és üzleti ajándékok a szegénység elleni harcban.

Tegnap jött a hír, hogy a DK első fokon pert nyert, így a Miniszterelnöki Kabinetirodának ki kell adnia azokat a számlákat, amelyek azt mutathatják be, hogy Hegedűs Zsuzsa, 1,2 milliós fizetést hazacipelő szegénységügyi kormányfői tanácsadó, vajon mire költött el 2,5 millió forintnyi ún. reprezentációs költséget.

A sztorit eredetileg a Direkt36 túrta ki, amikor kikérte a miniszterelnöki megbízottak ún. reprezentációs költéseit. A cikk megannyi figyelemkeltő mondata közül ez volt az egyik legjobb: „Hegedűs tavaly annak ellenére költött másfél millió forintot éttermi számlákra és vendégfogadásra a minisztérium költségére, hogy nem találtuk nyomát annak, hogy olyan rendezvényt szervezett volna, ahol neki kellett fizetni a meghívottak vendéglátását.”

false

 

Fotó: MTI

Pár hete a Narancs derítette ki: miután szeptemberben bejárta a magyar sajtót Hegedűs 2,5 milliós költéséről szóló hírt, már azt hihettük volna, hogy Orbán szegénységügyi tanácsadója visszafogja magát – de nem ez történt. Pár hónappal később kiderült, hogy már 2,9 milliónál jár ez a költése, azaz továbbra szórta az adófizetői pénzt, miközben nem akart számot adni arról, hogy ezt mégis milyen célból teszi.

Nemrég közérdekű adatigényléssel fordultunk a Miniszterelnöki Kabinetirodához, és azt kértük, adják ki tételekbe szedve, hogy Hegedűs mire költötte el az adófizetői pénzt, annak ellenére, hogy semmi nyomát nem látjuk egy jó ideje az ő aktivitásának, és az ősszel beígért új kampányából sem láthattunk eddig semmit.

A Kabinetiroda a tételes kimutatásra ezt válaszolta:

„Jelezzük, hogy az Ön által kért tételes nyilvántartással a Miniszterelnöki Kabinetiroda nem rendelkezik.”

Ebből tehát vagy az következik, hogy Hegedűs Zsuzsa nem adott le számlákat a költéseiről, vagy azt, hogy bár leadott, de azt a Kabinetiroda valamiért nem volt hajlandó egy táblázatban összefoglalni kérésünkre, inkább bebújtak egy ilyen indoklás mögé: „A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság számos állásfoglalásában megerősítette, hogy a közérdekű adat iránti igények teljesítése körében a közfeladatot ellátó szervek nem kötelesek – kizárólag az adatigénylés teljesítése érdekében – új, a rendelkezésre állókhoz képest minőségileg más adatot előállítani.”

Ám úgy tűnik, hiába a nagy erőfeszítés, amely arra irányul, hogy ne derülhessen ki, hol vert el Hegedűs adófizetői milliókat, ezeket a bíróság szerint is ki kell adni, jóllehet a döntés még csak elsőfokú. A Kabinetiroda azonban elárulta, hogy a pénzből – azaz a közel 3 millióból – Hegedűs üzleti ajándékokat is vett.

„Tehát Hegedűs Zsuzsanna főtanácsadó asszony a reprezentációs keretét az Szja-tv. által meghatározottakkal összhangban, így például a minisztérium tevékenységével összefüggő hivatali, szakmai rendezvény, esemény keretében, vendégek fogadásához kapcsolódó fogyasztási cikkek vásárlására, üzleti ajándékra, éttermi fogyasztásra stb. fordította. Vendégek fogadásához kapcsolódó fogyasztási cikkek vonatkozásában a Miniszterelnöki Kabinetiroda reprezentációs és protokollkiadásainak felhasználásáról szóló 3/2017. (V. 23.) MK KÁT utasítása határozza meg a reprezentáció keretében beszerezhető termékeket. Ezek például kávé, capuccino, tej, tea, citromlé, kakaó, cukor, édesítőszer, tejszín, tejszínpor, édes és sós aprósütemény, cukrászsütemény, édes és sós kínálnivalók (pl. keksz, chips, mogyoró, ropi, perec stb.), desszert, csokoládé, gyümölcs, üdítőital, gyümölcslé, ásványvíz stb.”

De vajon miért kell azokat a számlákat annyira titkolni, ha minden szabályosan ment?

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control (OFAC), azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője (és egyebek mellett a titkosszolgálatokért, valamint a propagandáért felelős miniszter) is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor zuhant Magyarország nemzetközi megítélése ekkorát, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.