Nem hagyja magát a színházi szakma: megfúrnák Dörner kinevezését

  • narancs.hu
  • 2016. szeptember 14.

Villámnarancs

Van itt kurázsi, mama!

Mint a magyar élet szintre minden területén, a színházi intézményrendszerben is egyre fojtogatóbb a NER szorítása, és egyre többen törődnek bele, hogy a politika a fejük felett hoz döntéseket, szétront mindent, amit talál, és leginkább a szolgalelkűséget jutalmazza.

Ezért volt igazi felüdülés, amikor az Újszínház igazgatására 12 pályázat érkezett. A holnap megjelenő Narancsban részletesen elemzi ezeket Tompa Andrea színikritikus, és meggyőzően bizonyítja, hogy a Dörner Györgyöt támogató fővárosi döntés után publikált vesztes pályázatok közül „bármelyiket olvassuk, több benne a potenciál, tenni akarás, szellemi tőke; mind gondosabban megírt, egyszóval valódi szakmai kritériumoknak megfelelő mű. Némelyik láthatóan komoly csapat közös szellemi terméke.” Ezekből a pályázatokból az derül ki, hogy lenne innováció és újítás a magyar színházban, ha a politika nem ragaszkodna a dilettáns kegyeltjeihez.

Egyúttal azt is megmutatta ezzel a szakma, legalábbis annak egy része, hogy kiáll magáért, hogy akkor is elindul a pályázaton, ha szinte biztosan nem nyerhet, mert azt politikai hátszél nélkül ma alig lehet.

Most pedig újabb bizonyítékát adták elszántságuknak. Mai közleményükből kiderül, hogy az Újszínház ügyvezető igazgatói állására pályázók közül hatan – Bodó Viktor, Hargitai Iván, Herczeg Tamás, Hudi László, Szűcs Katalin Ágnes, Tóth Péter – kifogást terjesztenek a munkáltatói jogkör gyakorlója elé. Vagyis érvényteleníteni akarják Dörner kinevezését, mivel az szerintük szabálytalanul történt. Mögéjük álltak a pályázatokban szereplő neves alkotók és a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) is.

Érvelésük a lényeget tekintve meggyőző: a szakmai bizottság nem a törvényben meghatározott létszámban és összetételben működött, a közgyűlés nem hallgatta meg az összes pályázót és nem szavazott mindegyikük munkájáról, az egyik pályázó esetében pedig a szakirányú végzettség alóli miniszteri felmentés sérti az egyenlő bánásmód követelményét.

Most még nem tudhatjuk, mire mennek ezzel a bátor lépéssel. De ha nem járnak sikerrel, akkor is megmutatták, hogy nem mindenki adta még fel, nem mindenki fásult bele a reménytelenségbe.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.