Nyílt levélben teszik helyre a diákok Vidnyánszky Attilát

  • narancs.hu
  • 2021. március 4.

Villámnarancs

"Mi azok a drámatagozatosok vagyunk, akiket Ön szerint "agitáltak a tanárok", hogy ne menjünk a Színház- és Filmművészeti Egyetemre."

A diákok arra reagáltak, hogy Vidnyánszky Attila, az utonómiájától megfosztott Színház- és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának vezetője azt állította:  propaganda folyt az ellen, hogy a fiatalok jelentkezzenek az egyetemre. "Üzentek a drámatagozatos középiskoláknak: agitáljanak a gyerekek közt, hogy ne jelentkezzenek a Színművészetire" - idézte Vidnyánszkyt a hvg.hu

Vidnyánszkynak címzett nyílt levelükben a diákok többek között a következőket írják:

"Mi azok a drámatagozatosok vagyunk, akiket Ön szerint "agitáltak a tanárok", hogy ne menjünk a Színház- és Filmművészeti Egyetemre. Most azt érezzük, nemhogy kötelez a szolidaritás, de válaszolni akarunk Önnek a kételyek eloszlatása végett.

(...)

Mi, normális körülmények között most, '21-ben felvételiznénk, de már a repertoáros mappára is rossz szájízzel nézünk rá. S csak azért nem megyünk külföldre tanulni, mert itthon szeretnénk alkotni. Most tanácstalanul állunk, várva a csodát, a hírt egy másik, alternatív Színműről, ahol azzal foglalkoznánk, amivel érdemes: a művészettel, nem a politikával. Szóval kint voltunk a tüntetéseken, támogattuk a Freeszfe-seket - tanárokat, akik minket is taníthattak volna; hallgatókat, akiktől sokat tanulhattunk volna.

Az átalakítással elvették tőlünk az egyetlen olyan továbbtanulási lehetőséget, ami még független művészi értékeket képviselt, ahol tere volt a fantáziának, a szabadságnak: és ami sok évig mindannyiunk álma volt. Most nincs hová felvételizni, hiszen ezen kívül nem létezik színművészeti felsőoktatás Magyarországon.

Gondolkodunk, érzünk. Erre neveltek minket az iskolában azok az emberek, akik az "SZFA" jelenlegi tanári karának háromnegyedével ellentétben konyítanak a művészethez. Ezen a pályán dolgoznak, és tanítják a szakmát. Különleges a kapcsolatunk Velük: szülőkként, mesterekként és barátokként tekinthetünk rájuk."

Majd így zárják a levelüket:

"Mi, az aláírók idén nem felvételizünk. A mi döntésünk volt, senki nem befolyásolt, a nevünket ezért vállaltuk. De mindhárom iskola mindegyik diákjának nevében beszélünk. Ha van kérdésük, azt nekünk tegyék fel!

Tisztelettel, az ország 3 legszínvonalasabb drámaoktatást nyújtó iskolájából..."

NYÍLT LEVÉL VIDNYÁNSZKY ATTILÁHOZ A február 25-i, Magyar Nemzetben megjelent videónyilatkozatának margójára Tisztelt...

Posted by Gábor Bolla on Wednesday, March 3, 2021

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.