Nyílt levélben teszik helyre a diákok Vidnyánszky Attilát

  • narancs.hu
  • 2021. március 4.

Villámnarancs

"Mi azok a drámatagozatosok vagyunk, akiket Ön szerint "agitáltak a tanárok", hogy ne menjünk a Színház- és Filmművészeti Egyetemre."

A diákok arra reagáltak, hogy Vidnyánszky Attila, az utonómiájától megfosztott Színház- és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának vezetője azt állította:  propaganda folyt az ellen, hogy a fiatalok jelentkezzenek az egyetemre. "Üzentek a drámatagozatos középiskoláknak: agitáljanak a gyerekek közt, hogy ne jelentkezzenek a Színművészetire" - idézte Vidnyánszkyt a hvg.hu

Vidnyánszkynak címzett nyílt levelükben a diákok többek között a következőket írják:

"Mi azok a drámatagozatosok vagyunk, akiket Ön szerint "agitáltak a tanárok", hogy ne menjünk a Színház- és Filmművészeti Egyetemre. Most azt érezzük, nemhogy kötelez a szolidaritás, de válaszolni akarunk Önnek a kételyek eloszlatása végett.

(...)

Mi, normális körülmények között most, '21-ben felvételiznénk, de már a repertoáros mappára is rossz szájízzel nézünk rá. S csak azért nem megyünk külföldre tanulni, mert itthon szeretnénk alkotni. Most tanácstalanul állunk, várva a csodát, a hírt egy másik, alternatív Színműről, ahol azzal foglalkoznánk, amivel érdemes: a művészettel, nem a politikával. Szóval kint voltunk a tüntetéseken, támogattuk a Freeszfe-seket - tanárokat, akik minket is taníthattak volna; hallgatókat, akiktől sokat tanulhattunk volna.

Az átalakítással elvették tőlünk az egyetlen olyan továbbtanulási lehetőséget, ami még független művészi értékeket képviselt, ahol tere volt a fantáziának, a szabadságnak: és ami sok évig mindannyiunk álma volt. Most nincs hová felvételizni, hiszen ezen kívül nem létezik színművészeti felsőoktatás Magyarországon.

Gondolkodunk, érzünk. Erre neveltek minket az iskolában azok az emberek, akik az "SZFA" jelenlegi tanári karának háromnegyedével ellentétben konyítanak a művészethez. Ezen a pályán dolgoznak, és tanítják a szakmát. Különleges a kapcsolatunk Velük: szülőkként, mesterekként és barátokként tekinthetünk rájuk."

Majd így zárják a levelüket:

"Mi, az aláírók idén nem felvételizünk. A mi döntésünk volt, senki nem befolyásolt, a nevünket ezért vállaltuk. De mindhárom iskola mindegyik diákjának nevében beszélünk. Ha van kérdésük, azt nekünk tegyék fel!

Tisztelettel, az ország 3 legszínvonalasabb drámaoktatást nyújtó iskolájából..."

NYÍLT LEVÉL VIDNYÁNSZKY ATTILÁHOZ A február 25-i, Magyar Nemzetben megjelent videónyilatkozatának margójára Tisztelt...

Posted by Gábor Bolla on Wednesday, March 3, 2021

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.