Orbán ismét bejelentkezett az Egyesült Államokba vendégnek, de most sem akarják látni

  • narancs.hu
  • 2016. augusztus 17.

Villámnarancs

Talán majd egyszer, talán majd Trump…

Jaj, még ’56 se hatja meg az amerikaiakat, ha a magyar miniszterelnök közeleg. Washingtonban konferenciát akarna rendezni az ’56-os forradalom évfordulója okán a magyar kormányzat. Nem is lett volna a dologgal semmi baj, csakhogy a külügyminisztérium túl nagyralátónak bizonyult, amikor a magyar nagykövetségen keresztül nem valami reptér melletti szállót szeretett volna kibérelni, hanem a tekintélyes Woodrow Wilson központot célozta be, a világ egyik legismertebb külpolitikai kutatóintézetét.

A Népszabadság értesülése szerint Washingtonból viszont ideszóltak: a Woodrow Wilson központban nem lesz semmiféle megemlékezés, ami különösen annak fényében tűnik elképesztő udvariatlanságnak, hogy az Egyesült Államokban 2006-ot emlékévvé nyilvánították az ötvenedik évforduló miatt, s az volt a szlogen: „Magyarország modellként szolgál a világ számára”.

Eltelt tíz év, s már nem szolgál.

Mivel semmi nem utal arra, hogy az USA álláspontja megváltozott volna az 1956-os forradalommal kapcsolatban, a barátságtalan gesztus mögött csupán az állhat, hogy a külügy nem kisebb sztárt akart felléptetni a rendezvényen, mint Orbán Viktort. Csakhogy ő ezek szerint nem kívánatos személy egy olyan helyszínen, ahol még komolyan veszik a demokráciát.

Ettől persze még rendezhet a nagykövetség emlékkonferenciát Washingtonban. Például egy reptér melletti szállodában, de akár egy közepes étteremben is, bár abban biztosak lehetünk, hogy magára valamit adó amerikai politikus be nem teszi oda a lábát.

De nincs veszve semmi, bónusznak még ott van Donald Trump, hátha ő majd valamikor viszonozza a tusványosi szép szavakat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.