Vona Gábor tíz évig gondolkodott élete fő művén – Megérte!

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 1.

Villámnarancs

A Jobbik elnöke a bulvársajtónak magyarázta el, lassan, hogy mindenki megértse, mit varrtak a bicepszére: testfestményt.

„Két görög mitológiai hős, Thészeusz és a bikafejű Minotaurusz küzd egymással, felette a küzdelem helyszíne, a krétai labirintus. Minotaurusz labirintusa, ami az ember belső világát, lelkét is jelképezi. Ennek mé­lyére kell hatolnunk – akárcsak Thészeusznak –, hogy saját negatív oldalunkkal, azaz a bikafejű szörnnyel – is megütközzünk. Nem hirtelen felindulásból született a testfestmény, hanem tízévnyi tervezgetés és bizonytalankodás van mögötte” – mondta a Borsnak Vona Gábor, egyúttal jelezve, hogy ebben a tekintetben is kiemelkedik párttársai közül, akik holmi árpádsávokat, nagymagyarországokat, székelykapukat vagy éppen náci jelmondatot tetováltatnak maguknak.

false

 

Mert igazából mit is üzen nekünk ezzel Vona Gábor? Hát azt, hogy jó ízlésű és megfontolt férfi, aki többre hivatott annál, hogy egy náci pártot vezessen.

Mélyen egyetértünk! Vona vezethetne például egy tisztességes tetoválószalont, ahol minden kuncsaftnak elmondhatná, amit a Borsnak is: „A buliból, brahiból történő tetoválást butaságnak tartom. Ez komoly, életre szóló dolog, nem játék.”

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.