Az idei nagyszabasú rendezényen 21 ország több mint 1500 galambja szárnyalt, ám nem csak ők. „Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes köszöntötte a megjelenteket, utalt beszédében a galambászmúltra, a galambok történelmi jelentőségére, küldetésükre, a török megszállás idején betöltött szerepükre, valamint arra, hogyan mentették meg a lövészárkokban lévő katonák életét I. és II. világháborúban – levéltári kutatásokra hivatkozván” – írták a megnyitó után. Az abszolút nyertes egyébként Lengyelország csapata lett, a legjobb magyar galamb a sportkategória ötödik helyét repíthette haza. A szerényebb médiaérdeklődés minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy a fiatalabbak talán csak innen és a Vanguard Animation éppen tíz éve megjelent Vad galamb című, egész estét animációs filmjéből tudhatnak a postagalambokról. Hiába, változnak az idők! Pedig egykor még villamoson is kifoghattunk postagalamb utastársat.
|
Az egész úgy kezdődött, hogy 1931-ben a fővárosi közlekedési vállalat, a Beszkárt kísérletképpen engedélyezte, hogy a pótkocsikban (a motorkocsikban nem) a postagalambok megfelelő kosárban („tartályban”) „korlátlan számban szállíthatók”. De azért a szabály ennél részletesebb volt. A közlekedési társaság forgalmi igazgatója, dr. Patz úgy rendelkezett, hogy „egy pótkocsin (…) két ilyen tartálynál több egyszerre nem szállítható.
|
Míg tehát a Poggyászszállítási feltételek szerint egy-egy utas egy-egy kosárban vagy tartályban csak legfeljebb 2 db baromfit szállíthat, de egyidejűleg több utas is szállíthat ilyen kosarat, addig postagalamb akárhány lehet egy fenti méretű tartályban, viszont csak legfeljebb két tartály lehet egy pótkocsin. A galambtartályok elsősorban a pótkocsik ülései alatt helyezendők el, s csak ha ott nem volna hely, lehet a pótkocsik első peronján szállítani. Fentiekre a forgalmi alkalmazottak kimutathatólag kioktatandók.” De az 1931. augusztus 18-án kelt 42. számú körrendelet egyelőre csak próbaképpen engedélyezte a postagalambok villamoson való szállítását. Kétségünk sem lehet afelől, hogy a villamosok személyzetét „kimutathatólag”, részletesen kioktatták postagalambügyben, ugyanis három évvel később a forgalmi igazgató újabb körrendelettel tudatta a dolgozókkal: „Felettes hatóságaink engedélyezték, hogy folyó évi május, július és szeptember hónapokban tartandó galamb-röpgyakorlatok időtartama alatt pótkocsijainkon maximálisan 50 cm széles, 40 cm mély s 40 cm magas, jól elzárt kosárban vagy tartályban postagalambok korlátlan számban szállíthatók…” Arról nincs hírünk, hogy a mostani budapesti postagalamb-olimpián volt-e ilyen BKV-rendelkezés.