Visszhang: film

A figyelők

  • SzSz
  • 2024. július 3.

Visszhang

Az élet egy szürke erdő, amelyben mind egyformán bolyongunk – a film alapgondolata nem túl eredeti, ám láttunk már hasonló, bárdolatlan felvetésből egészen pofás horrort is kikerekedni.

A figyelők ráadásul egy gyenge, ám a műfajban kötelező rémisztgetős nyitójelenet után egészen sokáig döcög tisztességes ritmusban: megismerhetjük Minát, az állatkereskedés eladóját, akinek csak egy papagájt kellene elfuvaroznia, ám a melóból végül egy életét, sőt az egész univerzumot megváltoztató kalamajka keveredik. Autója lerobban egy erdőben, amelyet lehetetlen elhagyni. A fák mélyén egy bunker áll, ahol további bajtársakkal találkozik. Őt és minket is ők vezetnek be a szabályokba: az erdőt különös entitások uralják, akiket csak figyelőknek neveznek. Egy tükrös ablakon keresztül vizslatják őket, tilos nekik hátat fordítani, és estére mindig, minden körülmények között vissza kell térniük a bunkerba. Ahogy az lenni szokott, a múlt árnyai is előmerészkednek, Mináéknak pedig nem marad más választásuk, mint megszökni.

Hasonló, egyetlen ötletre felhúzott B horrorok heti szinten jönnek-mennek a különböző streaming oldalak toplistáin – A figyelőket egyedül Ishana Shyamalan neve emeli ki a szürke tömegből: ő a Hatodik érzék rendezőjének, M. Night Shyamalannek a lánya. Hogy az alma nem esett messze a fájától, azt a film végi azon fordulat is jelzi, amely egyszerre igyekszik felkavarni nézőit és megnyitni az utat az univerzumépítés előtt. Mindez azonban nem változtatja meg az azt megelőző másfél órát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.