Visszhang: opera

Händel: Partenopé

  • - rj -
  • 2021. október 6.

Visszhang

A Les Arts Florissants és vezetőjük, William Christie, illetve az általa kétévenként meghirdetett, most a tizedik évfolyamát ünneplő Jardin de Voix-nak hála a művészetek újabb és újabb csodálatos virágo­kat hoznak.

Ehhez mindig több száz, 30 év alatti énekes meghallgatása után választanak ki 8–10-et a legjobb hangú és legizgalmasabb személyiségű fiatalokból, akikkel egy év felkészítés után bemutatnak egy darabot, először Christie páratlan, saját tervezésű franciaországi parkjában. A turné eztán indul.

Christie most a legújabb nyerteseit hozta el Budapestre e ritkábban játszott Händel-operával. A néhány kis emelvényt és játékszert használó, a darab bőséges komikumát kihasználó rendezésben a friss hangú, fiatal énekesek és persze a remek zenészek csodálatos élményben részesítették a végén azt tombolva megköszönő közönséget. Ehhez nem kellett a produkciót agyonterhelni folyamatos rendezői ötleteléssel: bízni kellett a zenében és az előadói tehetségben, és lám, a legnagyobb gyönyörűséggel bontakozott ki a zene. A hat, kivétel nélkül kiváló énekes közül említsük csak az Arsacét éneklő Hugh Cutting brit kontratenort, aki az érzelmek teljes skáláján könnyedén játszik és énekel, miközben kedvesen és meghatóan őrlődik két szerelme között, mígnem végül egy huszárvágással megoldja saját és a többi szereplő gondját. Nem sokszor esik meg, hogy az előadás végén csupa boldog, nevető arcot lehet látni a Müpában, a színpadon és a nézőtéren egyaránt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.