Szemrevaló: Visszhang

Hochwald  

Visszhang

Mario (Thomas Prenn) vágyakozik és elvágyódik.

Vágyakozik a legjobb barátja, Lenz (Noah Saavedra) után, és elvágyódik fullasztó falucskájából, a dél-tiroli Hochwaldból. Melegként Bécsben, vagy még inkább Rómában volna elemében, de kénytelen beérni egy-két raktárban eltöltött pásztorórával és üres tornateremben előadott drag számmal. Amikor végre követi barátját Rómába, csak szenvedés várja: iszlamista terroristák lemészárolják Lenzet egy klubban. A jelenet fájdalmasan idézi az orlandói terrortámadást (bár a rendező a párizsi Bataclan klub esetét említi párhuzamként), mely szétszaggatta a melegközösség otthonosságérzetét. Mario ezután még kevésbé leli a helyét: sem faluja plébánosa, sem szülei, sem barátai nem tudják enyhíteni fájdalmát. Talán csak régi muszlim barátja, Nadim és a békés iszlám segíthetne rajta, de konzervatív falusi közössége ugyanúgy gyűlöli újonnan meglelt hitét, mint a melegségét.

Evi Romen debütáló munkája határozottan követel helyet a német újfilmmel induló, s az utóbbi időben tovább erősödő anti-Heimatfilmek sorában. Ezek tematikája szinte természetesen vegyül az LMBT-közösség tapasztalatával (Futur Drei, Neubau); mindig vannak olyan állampolgárok, akik nincsenek otthon a hazában. Mario rokon a Vadászjelenetek Alsó-Bajorországban Abramjával és Fassbinder kitaszított hőseivel. Ám nemcsak ő hazátlan, hanem a katolikus társadalom megvetette muszlimok is, de Romennek van elegendő képzelőereje, hogy meglelje a társadalmi szolidaritás új formáit. Bár filmje kissé vontatott és idealista, fülledt és melankolikus atmoszférájának nehéz ellenállni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."