Visszhang: lemez

Ólafur Arnalds, Talos: A Dawning

Visszhang

Az izlandi Ólafur Arnalds 2023-ban ismerkedett meg az ír Eoin Frenchcsel, művésznevén Talosszal egy közös fesztiválfellépésen.

A zongoristaként és elektronikamágusként tevékenykedő Arnalds gyorsan megtalálta a közös hangot a szintén elektróval kísérletező Frenchcsel, és ebből rövid időn belül virágzó munkakapcsolat alakult ki. A páros tavaly Reykjavíkban és Corkban készített felvételeket az első közös albumhoz, de a munkát tragédia szakította félbe: Talos súlyosan megbetegedett, majd 2024 augusztusában meghalt. Arnalds pedig úgy döntött, hogy befejezi és Talos halálának első évfordulójára megjelenteti közös munkájukat.

Ilyen előzmények után nehéz lenne bármit mondani anélkül, hogy az ne tűnjön patetikusnak; ráadásul a hallgató önkéntelenül is bele akar hallani valamit az albumot körülvevő történetekből. Ha megadjuk magunkat ennek a csábításnak, ha nem, akkor is jól járunk: a 29 perces produkció ugyanis gyönyörű, és néha inkább hangfestészetnek tűnik, mint hagyományos zenének, miközben Arnalds az általa ismertté tett megoldások mellett szinte teljesen átadja a terepet barátjának, barátja emlékének. A lemeznek így „saját identitása” lett, ott van benne a kelta népzenei örökség, felismerhetők a személyes gyászra emlékeztető hangok, Eoin French elvágyódó, csodálatos énekhangja a tragédia ismeretében egyenesen katartikus. Az A Dawning egyszerre lenyűgöző emléke egy tehetséges zenésznek, egy még ennél is nagyobb szabásúnak indult együttműködésnek, és egy fiatal srácnak, akit bizonyára nagyon sokan szerettek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.