Visszhang: film

Ördög a részletekben

  • SzSz
  • 2021. május 19.

Visszhang

Egyikük a vérbe fagyott holttestekbe belefáradt, piszkos múltú, régivágású nyomozó; a másik feltörekvő karrierista, aki legalább olyan jól mutat a címlapokon, mint a sárga rendőrségi szalagokkal elkerített tetthelyeken az állát vakargatva.

Nincs az a csavaros gondolkodású sorozatgyilkos, aki meg tudná akadályozni, hogy ezek ketten a különbözőségük ellenére is örök bajtársakká váljanak – pedig Jared Leto még annál is tenyérbe mászóbb, mint amit megszokhattunk tőle; épp csak lemosta alig használt Joker-sminkjét, Jézus-frizuráját ápolatlan melósra kócolták, és már foroghatott is a kamera. A film magasról tesz a sztorira és a fordulatokra: nincsenek körömrágóan izgalmas üldözések vagy a nézőnek is feladatot adó rejtélyek. Csak két zsaru és az ő lelkiismeretük.

A nagy öreget Denzel Washington alakítja, aki épp karrierje azon szakaszában jár, amikor kizárólag a világra életunt grimasszal tekintő, passzív-agresszív figurákat hajlandó játszani. Itt is a múlt árnyai kísértik; felesége lelépett, gyerekei nem beszélnek vele, egykori munkatársai is legszívesebben leköpnék – mintha rá öntötték volna a szerepet. Önkéntes száműzetéséből egy gyilkossági ügy miatt kell visszatérnie a nagyvárosba. A zöldfülű Rami Malek, aki épp azon igyekszik, hogy maga mögött hagyja eddigi furafiú-szerepeit: idilli család, felfelé ívelő karrier, mindez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen.

A papírvékony történetet egyedül a színészi játék, és a hangulatosan fényképezett Los Angeles-i éjszaka menti meg attól, hogy már az első félórában unalomba fulladjon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.