Visszhang: dokumentumfilm

One Child Nation

  • 2021. május 19.

Visszhang

A túlnépesedés sürgősen megoldandó, súlyos globális probléma, amelynél csak a kezelése súlyosabb abban az országban, ahol ezt először megpróbálták.

Kínában 35 évig tartották fenn azt a születésszabályozási metódust, amely egyfelől támogatta az egygyermekes családmodellt (ez megmagyarázható, az émelyítő kommunista propaganda ellenére is), másfelől büntette a másodszor is szülni kívánókat – nem holmi bírsággal, hanem a náci rezsimet idéző retorziókkal: a teljes vagyonelkobzástól a kényszersterilizáláson át a magzat konkrét megöléséig, akár a kilencedik hónapban is. Ez a rettenetes időszak tárul fel a szerencsétlenségére lánynak született, de szerencséjére az Egyesült Államokba települt Nanfu Wang személyes érintettségéből építkező filmjében. Beszámol puszta létezéséből fakadó gyermekkori frusztrációiról, amerikainak s így garantált szabadságjogok birtokosaként született csecsemőjét ringatva faggatja saját családját, anyját, nagyszüleit, öccsét (falusiként, vagyonnyi büntetés ellenében hagyták megszületni). És faggatja a lelepleződést orrontván nyíltan fenyegetőző falusi elöljárót, a valójában magzatelhajtóként dolgozó bábát, a szemétbe dobott, főleg lány újszülöttek holttestét fotózó képzőművészt. És a néző nem tudja, mitől borzadjon inkább: az államilag elrendelt, szenvtelenül kivitelezett bűncselekményeken-e, vagy a lakonikus elfogadáson, Nanfu anyja boldogan dögönyözi unokáját, miközben elmondja, hogy ha a második gyermeke netán szintén lánynak születik, bizony otthagyta volna az út mellett. Ahogy mások is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.