Visszhang: fesztivál

Friss Hús

Visszhang

E fesztiválon új rövidfilmeket lehet látni moziban, kilencedik éve.

Az idén 31 magyar és 27 külföldi film versenyez, például Sipos Bence Valahogy így című sokszereplős, sokjelenetes, mozai­kosan építkező munkája, amelyben a béna kocsmai lánykérés, a szexshopban összefutó ismerősök és az állásinterjún slicclehúzás közben kómába eső férfi jelenete után a pizzakihordó Hajdu Szabolcs elrabolja a show-t és a teljes filmet, de még így is összejön, hogy az utolsó jelenetre egy kihűlt pizza nemcsak a házasság, de az élet végzetesen abszurd banalitását is érzékeltesse egy pillanatra. K. Kovács Ákos Brankája viszont a nagyon is konkrét borzalmat mutatja meg, amikor a címszereplő belekeveredik egy szarajevói kórház gyereklopásra alapozott emberkereskedelmi ügyeibe: a film ezzel talán túl sokat markol, de a velejéig romlott, önmagát rutinosan felmentő orvos és a lelkiismeretes, de eszköztelen nővér konfrontációja hatásosan sikerül. A Pannónia dicséretében gimis diákok várják a miniszternök érkezését, csak sajnos a Nagy-Magyarország-tortáról levágták Erdélyt, hogy beférjen a hűtőbe. De mire eljutunk a csattanóig, a feszültség elillan.

Andella Mirtillnek két szereplő és egy szokatlan helyzet kibontása is elég ahhoz, hogy sűrű atmoszférát teremtsen: a Mint egy haikuban egy fiatal női dokufilmes fejét csavarja el a Japánból hazaköltözött titokzatos sushi séfnő. A szituáció nem igazán vezet sehova, de sebaj, a film jó érzékkel sajátítja ki a főzőműsorok túlesztétizált vizuális világát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.