Visszhang: lemez

Shostakovich, Franck: Piano Quintets / Korossy Quartet, Magyar Valentin

Visszhang

Két nagyszabású, késő és posztromantikus mestermű szerepel a fiatal magyar vonósnégyes lemezén: Dmitrij Sosztakovics és César Franck zongorás kvintettjei a huszonöt éves Magyar Valentin közreműködésével.

A Korossy Quartet hét éve alakult, elsősorban a veszprémi Kováts Péter mentorálása mellett, 2021-ben, a nemzetközi Bartók-világversenyen több különdíjat is kiérdemelt, Magyar Valentin pedig egy Rachmaninov-lemezzel vétette észre magát tavaly.

A hazai kamarazenei hagyományt közhelyszerűen világszínvonalúnak szokás nevezni, ám a figyelmesebb szemlélő észreveheti, hogy a világ sok tekintetben elhúzott mellettünk: a legjobb nemzetközi együttesek között alig-alig találunk magyarokat. Ezt a lemaradást eddig a Z generáció sem tudta ledolgozni, a Korossy Quartet első lemezére mégis érdemes felfigyelni. A négy vonós (Korossy-Khayll Csongor, Osztrosits Éva, Kurgyis András és Devich Gergely) játékában minden megvan, ami egy kiváló kvartettnek szükséges: tiszta hangzás, világos struktúra, technikai felkészültség és összhang. Olykor azonban hiányzik az a bátorság és egyéniség, amely Sosztakovics kvintettjének nehézkedésén segítene. A Franck-mű fináléjában végül lendületet nyernek a muzsikusok: ezt az aranyozott, szenvedélyes művet Magyar Valentin és a kvartett is anyanyelvi természetességgel tolmácsolja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.