Visszhang: kiállítás

Soós Nóra: A kérdőjel háta mögött

Visszhang

Az élénk-domináns színekkel festett vásznak harsány kompozíciói mögött komoly társadalmi üzenetek húzódnak: Soós Nóra újabb munkáiban egyebek közt a korral, a változásokkal néz szembe, illetve az igazságtalanságok elszenvedésével foglalkozik.

A címet Parti Nagy Lajosnak a félelemben és szégyenben vergődő társadalomról szóló verse, A kérdőjel háta ihlette. Soós eddig is érzékenyen fordult a világ történései felé, hogy valamiféle részvétre, közös gondolkodásra késztesse nézőit. Ez leginkább a tárlat Szókratész védőbeszéde (2025) című fő művén érezhető, amelyről már-már didaktikusan „olvashatók le” napjaink nyomasztó történései.

A vegyes technikával készült vásznak zsúfoltak. Emberekkel, mókás figurákkal, tárgyakkal, foltokkal, buborékokra emlékeztető formákkal. A Nőszirom (2025) tondójának főbb szereplői például: légtornászlány, kisdobos lányka, valamint egy hokedlin csücsülő, csúcsos süveget viselő szellemalak. Soós gyakran helyezi középpontba a társadalmi helyzetükkel küzdő nőket, itt is több ilyen képet látunk, a korral eltűnő hajlékonyságot hivatott érzékeltetni például a Trust (2025), amelyen két lány embert próbáló pozitúrába merevedik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.