visszhang: lemez

Tóth-Vajna Zsombor: Hungarian Virginal Music

Visszhang

Akár még érdekes is lehetne, hogy milyen volt a 17–18. század magyar billentyűs zenéje.

Néhány fő­úri udvarház már saját zenekart igazgatott, Thököly István Velencéből, Bethlen Gábor pedig a debreceni vásárból hozatott virginált (a csembaló kisebb, három-négy oktávos változatát nevezték így, mivel többnyire fiatal lányok játszottak rajta). Régizenei örökségünk ugyan jóval szegényesebb, mint az olasz, szász vagy németalföldi területeké, de azért létezik: íme, Tóth-Vajna Zsombor három magyar kéziratgyűjtemény anyagából válogatott (Kájoni-kódex, a Lőcsei-, valamint a Stark-féle virginálkönyv).

Csak meghallgatni ne kéne! Amit ezen a lemezen a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjével és egyéb nemzeti díjakkal kidekorált, 34 éves művésztől hallunk, fantáziátlan, gondolattalan, iskolás billentyűzés, fájón hiányzik belőle az értő és érző interpretáció, de a kurátori bölcsesség is. Mit jelentenek számára és számunkra ezek a művek? Néhány évtizede Lehel György vagy Czidra László historikus szempontból vitatható módon ugyan, de választ adott a kérdésre. A csembalista, akit rejtélyes okból felbukkanása óta a régizene üstököseként ünnepelnek, pont azt mulasztotta el, ami a régizenei mozgalom ellenállhatatlan frissességét adja: megkeresni, újrateremteni vagy elképzelni ennek a négyszáz éves repertoárnak a sajátos ízeit, színeit, dinamikáját és artikulációját, hogy üdítő felfedezésként hasson a mai közönségnek. Akkor is, ha csak népies táncnótákról és népénekekről van szó, a magyar instrumentális zeneirodalom első zsengéiről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.