visszhang: lemez

Tóth-Vajna Zsombor: Hungarian Virginal Music

Visszhang

Akár még érdekes is lehetne, hogy milyen volt a 17–18. század magyar billentyűs zenéje.

Néhány fő­úri udvarház már saját zenekart igazgatott, Thököly István Velencéből, Bethlen Gábor pedig a debreceni vásárból hozatott virginált (a csembaló kisebb, három-négy oktávos változatát nevezték így, mivel többnyire fiatal lányok játszottak rajta). Régizenei örökségünk ugyan jóval szegényesebb, mint az olasz, szász vagy németalföldi területeké, de azért létezik: íme, Tóth-Vajna Zsombor három magyar kéziratgyűjtemény anyagából válogatott (Kájoni-kódex, a Lőcsei-, valamint a Stark-féle virginálkönyv).

Csak meghallgatni ne kéne! Amit ezen a lemezen a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjével és egyéb nemzeti díjakkal kidekorált, 34 éves művésztől hallunk, fantáziátlan, gondolattalan, iskolás billentyűzés, fájón hiányzik belőle az értő és érző interpretáció, de a kurátori bölcsesség is. Mit jelentenek számára és számunkra ezek a művek? Néhány évtizede Lehel György vagy Czidra László historikus szempontból vitatható módon ugyan, de választ adott a kérdésre. A csembalista, akit rejtélyes okból felbukkanása óta a régizene üstököseként ünnepelnek, pont azt mulasztotta el, ami a régizenei mozgalom ellenállhatatlan frissességét adja: megkeresni, újrateremteni vagy elképzelni ennek a négyszáz éves repertoárnak a sajátos ízeit, színeit, dinamikáját és artikulációját, hogy üdítő felfedezésként hasson a mai közönségnek. Akkor is, ha csak népies táncnótákról és népénekekről van szó, a magyar instrumentális zeneirodalom első zsengéiről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.