Visszhang: lemez

Tujiko Noriko: Crépuscule I & II

  • - minek -
  • 2023. február 1.

Visszhang

A japán elektronikus zenekészítő, dalszerző-előadó (és független filmes) Tujiko Noriko 2000 óta ad ki albumokat, de a Crépuscule I & II minden tekintetben az eddigi legmonumentálisabb munkája.

Az 1 óra 46 percnyi zene nem csak dupla, de tripla albumra is elég lenne, ám végighallgatva a lemezanyagot egyértelművé válik, hogy jelen esetben éppen ennyi a szellős, lebegős, ambient szerzemények által megkívánt lemezidő. Az egymásra feleselő, egymásból építkező hangfestmények érvényesüléséhez nem is oly sok a rendelkezésre álló szűk két óra. A jórészt laptoppal, egymásra rétegzett hangmintákból alkotó, saját vokalizációját is sokszor hangszerként kezelő Tujiko földöntúli szépségben gazdag, dallamteli, szintetikus melódiákból és az utcán talált foszlányokból összekomponált, hullámzó hangszőnyeget terít elénk. A szerzeményekből pedig sokszor afféle szabálytalan, Tujiko törékenynek tűnő énekével, többnyire japán, ritkábban angol nyelven előadott dalok (The Promenade Vanishes, Fossil Words, Cosmic Ray) bontakoznak ki. Vehetjük úgy is, hogy az album voltaképpen az alkony tónusait és témáit körbejáró, afféle soktételes szimfonikus költemény, de a strófákat ebben az esetben a gép, egészen pontosan az azt mesteri módon használó emberi kéz rakta össze. A hosszabb lélegzetű, szinte sci-fi hangképek (A Meeting at the Space Station, Don’t Worry, I’ll be Here) tökéletes zenei aláfestéssel szolgálnak a kozmikus élményhez, amint az elsötétülő alkonyi égen sorra feltűnnek a bolygók és csillagok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.