Visszhang: lemez

Tujiko Noriko: Crépuscule I & II

  • - minek -
  • 2023. február 1.

Visszhang

A japán elektronikus zenekészítő, dalszerző-előadó (és független filmes) Tujiko Noriko 2000 óta ad ki albumokat, de a Crépuscule I & II minden tekintetben az eddigi legmonumentálisabb munkája.

Az 1 óra 46 percnyi zene nem csak dupla, de tripla albumra is elég lenne, ám végighallgatva a lemezanyagot egyértelművé válik, hogy jelen esetben éppen ennyi a szellős, lebegős, ambient szerzemények által megkívánt lemezidő. Az egymásra feleselő, egymásból építkező hangfestmények érvényesüléséhez nem is oly sok a rendelkezésre álló szűk két óra. A jórészt laptoppal, egymásra rétegzett hangmintákból alkotó, saját vokalizációját is sokszor hangszerként kezelő Tujiko földöntúli szépségben gazdag, dallamteli, szintetikus melódiákból és az utcán talált foszlányokból összekomponált, hullámzó hangszőnyeget terít elénk. A szerzeményekből pedig sokszor afféle szabálytalan, Tujiko törékenynek tűnő énekével, többnyire japán, ritkábban angol nyelven előadott dalok (The Promenade Vanishes, Fossil Words, Cosmic Ray) bontakoznak ki. Vehetjük úgy is, hogy az album voltaképpen az alkony tónusait és témáit körbejáró, afféle soktételes szimfonikus költemény, de a strófákat ebben az esetben a gép, egészen pontosan az azt mesteri módon használó emberi kéz rakta össze. A hosszabb lélegzetű, szinte sci-fi hangképek (A Meeting at the Space Station, Don’t Worry, I’ll be Here) tökéletes zenei aláfestéssel szolgálnak a kozmikus élményhez, amint az elsötétülő alkonyi égen sorra feltűnnek a bolygók és csillagok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.