Visszhang: film

Armageddon Time

Visszhang

James Gray sok mindent zsúfolna önéletrajzi filmjébe a 80-as években épp átalakuló Amerikáról (Reagan – elültetve Trump ámokfutásának magvait – hatalomra lép), az Ó- és Újvilág kapcsolatáról, az állami és privát iskolák közti szakadékról, amely egyben az osztály- és rasszbeli szegregációt is fenntartja. 

Családregényes keretével Gray filmje az elején grandiózusabbnak ígérkezik, de a rendezőt inkább az apró, fokozatos átmenetek izgatják; a pont, amikor minden megváltozik, és nincs visszatérés. Amit sokszor maguk a szereplők is csak sejtenek.

Paul (Banks Repeta) dolgos, alsó középosztálybeli ukrán zsidó hátterű családból származik. Vízvezeték-szerelő apja csak arrogáns bátyja magániskoláját tudja fizetni, ezért az álmodozó, művésznek készülő Paul az állami oktatásban ragad. Itt összebarátkozik a dörzsölt Johnnyval (Jaylin Webb), akit már antiszociális bajkeverőként könyvelt el az osztályfőnök. Akkor találkoznak, amikor az előítéletek még nem mérgezik a barátságot, amikor még őszinte bennük a remény, hogy űrhajósok vagy művészek lehetnek. Miután egy gyerekcsínyük rosszul sül el, a fekete Johnny viszi el a balhét. Pault a szülei kimentik a magánoktatásba, ahol a fehér bankárcsemeték között egyre nehezebb megőriznie az imádott nagyapa tanította erkölcsi tartást. Az Armageddon Time (címe dacára) az apró drámák filmje; az önfeladás és a barátok elárulása kis lépésekben megy végbe. A végkifejlet is kellően csendes, bár a film itt-ott belecsúszik a giccsbe. Kicsit jobb arányérzékkel kitűnő is lehetett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.