Visszhang: film

Armageddon Time

Visszhang

James Gray sok mindent zsúfolna önéletrajzi filmjébe a 80-as években épp átalakuló Amerikáról (Reagan – elültetve Trump ámokfutásának magvait – hatalomra lép), az Ó- és Újvilág kapcsolatáról, az állami és privát iskolák közti szakadékról, amely egyben az osztály- és rasszbeli szegregációt is fenntartja. 

Családregényes keretével Gray filmje az elején grandiózusabbnak ígérkezik, de a rendezőt inkább az apró, fokozatos átmenetek izgatják; a pont, amikor minden megváltozik, és nincs visszatérés. Amit sokszor maguk a szereplők is csak sejtenek.

Paul (Banks Repeta) dolgos, alsó középosztálybeli ukrán zsidó hátterű családból származik. Vízvezeték-szerelő apja csak arrogáns bátyja magániskoláját tudja fizetni, ezért az álmodozó, művésznek készülő Paul az állami oktatásban ragad. Itt összebarátkozik a dörzsölt Johnnyval (Jaylin Webb), akit már antiszociális bajkeverőként könyvelt el az osztályfőnök. Akkor találkoznak, amikor az előítéletek még nem mérgezik a barátságot, amikor még őszinte bennük a remény, hogy űrhajósok vagy művészek lehetnek. Miután egy gyerekcsínyük rosszul sül el, a fekete Johnny viszi el a balhét. Pault a szülei kimentik a magánoktatásba, ahol a fehér bankárcsemeték között egyre nehezebb megőriznie az imádott nagyapa tanította erkölcsi tartást. Az Armageddon Time (címe dacára) az apró drámák filmje; az önfeladás és a barátok elárulása kis lépésekben megy végbe. A végkifejlet is kellően csendes, bár a film itt-ott belecsúszik a giccsbe. Kicsit jobb arányérzékkel kitűnő is lehetett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.