2016: a búcsúk éve – 1. rész

  • narancs.hu
  • 2016. december 31.

Zene

David Bowie-tól George Michaelig temérdek csodálatos zenésztől kellett örökre búcsút vennünk ebben az évben. Dalaik, videóik segítségével ünnepeljük őket.

2016 a súlyos veszteségek éve volt a pop/rock zenében: gyakorlatilag minden hónapban elhunyt több jelentős, bizonyos esetekben régóta korszakos jelentőségű zseniként számon tartott zenész. Alábbi listánkban így meg sem próbálhattunk a teljességre törekedni: a válogatást a személyes ízlés és a köztudatban rögzült pozíció súlya szerint formáltuk. De most már beszéljen helyettünk inkább a zene:

Január:

David Bowie (január 10., 69 éves volt)

Glenn Frey, az Eagles alapító gitáros-énekese (január 18., 67 éves volt)

Február:

Maurice White, az Earth, Wind and Fire énekese (február 4., 74 éves volt)

Március:

Keith Emerson, az Emerson, Lake and Palmer billentyűse (március 10., 71 éves volt)

Phife Dawg, az A Tribe Called Quest oszlopa (március 22., 45 éves volt)

Április:

Prince (április 21., 57 éves volt)

Május:

Nick Menza, a Megadeth dobosa (május 21., 51 éves volt)

Június:

Bernie Worrel, a Funkadelic és a Parliament billentyűse (június 24., 72 éves volt)

(Folytatjuk)

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.