3D film - Utazás a Föld középpontja felé

  • Balázs Áron
  • 2008. szeptember 18.

Zene

Verne Gyula valamely regénye nyomán legutóbb Jackie Chan és mókás társai indultak nyolcvannapos Föld körüli (lassacskán ódivatúnak tűnő) kétdimenziós expedícióra. Túléltük.

Verne Gyula valamely regénye nyomán legutóbb Jackie Chan és mókás társai indultak nyolcvannapos Föld körüli (lassacskán ódivatúnak tûnõ) kétdimenziós expedícióra. Túléltük. Jelen matéria hasonképpen családcentrikus voltát egy percig sem vonnánk kétségbe, mozgógépes létjogosultságát annál inkább. Hagyományos moziban szemlélve bizonyára gyengére sikerült produkció lenne ez az Utazás, de "háromdés" szemüvegen keresztül valamicskével szebb és izgalmasabb a benne ábrázolt - mélyen föld alatti - világ. A 3D körül máig javarészt doku szösszenetekkel és animációkkal tapogatózó Hollywood úgy döntött, itt az ideje, hogy hús-vér színészeket rántson le a makettek és számítógépek uralta birodalom kommunikációs mélységeibe. Mázli, hogy épp ráért az ügyeletes "effektguru" (Eric Brevig), aki rendezést is vállal. Már csak egy kiforrott talentumú fõszereplõ szükségeltetett a látszattökélyhez. Brendan Fraser úgy illik a képbe, mintha a föld nyelte volna el. Viccesen suta botladozásait a háromdimenziós technika generálta röpködõ indák illúziója (sõt, az õ esetében: allúziója) egy kihagyott földrajzóra izgalmaival párosulva hivatott nyilván kompenzálni. A Mag softcore verziójában a hely híres szellemének megfelelõen szabadul el a pokol: hullámvasútvágta, emberre éhes növényzet, az õspiranhák támadása és a megunhatatlan T-Rex veszélyeztetik planétánk fenekének titkolt bugyraiban túrázó hõseink és a 3D-re fogékony nézõk fizikai épségét.

Próbálkozásnak nem is annyira rossz, s a jövõ ennél csak jobb lehet.

Forgalmazza az InterCom

*** (a 3D miatt)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.