Lemez

A fuvolaszonáták nagykönyve, 6. kötet

  • - csk -
  • 2018. augusztus 12.

Zene

A fuvolások gyakran panaszolják, hogy repertoárjuk szűkös. A hangszer egyik legkiválóbb magyarországi művelője, Ittzés Gergely a maga impozáns vállalkozásával, A fuvolaszonáták nagykönyve című, hétlemezes (!) sorozatával nemcsak élvezetet nyújt a zenehallgatóknak, nemcsak figyelemre méltó instruktív antológiákkal szolgál a fuvolázni tanulók számára (íme, a remek előadások: most meghallgatható, hogyan érdemes előadni a repertoár legfontosabb műveit), de biztatással is fordul kollégái felé: legyetek szemfülesek, vegyétek észre, mennyi érték vesz körül bennünket!

A sorozat 6. lemezének hallgatója, ha figyelmes és elmélyült ismerője a fuvolás repertoárnak, talán nem fogja feltétlenül újdonságnak tartani a cseh és amerikai szerzők öt művét felvonultató programban Erwin Schulhoff és Bohuslav Martinů szonátáját (különösen az utóbbi elbájoló, üde szépségű mű), de Jindřich Feld, Robert Muczynski vagy kiváltképp a ma is élő Lowell Liebermann művét már talán igen.

Felfedeznivaló tehát akad bőven, s ehhez ez a lemez remek ösztönzést nyújt, nemcsak a darabok igényes és ugyanakkor leleményes kiválasztásával, de a jobbnál jobb előadásokkal is. Ittzés, mint mindig, az intonációt és a hangminőséget fölényesen uralva, a művek zenei világát kreatívan feltárva, költői közlékenységgel és a stílusárnyalatokra fogékonyan játszik, kitűnő zongorista partnere, a tavaly elhunyt Gábor József – megannyi magyar fúvós sok évtizedes kísérője – pedig méltó társa a felfedező úton.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.