Lemez

A fuvolaszonáták nagykönyve, 6. kötet

  • - csk -
  • 2018. augusztus 12.

Zene

A fuvolások gyakran panaszolják, hogy repertoárjuk szűkös. A hangszer egyik legkiválóbb magyarországi művelője, Ittzés Gergely a maga impozáns vállalkozásával, A fuvolaszonáták nagykönyve című, hétlemezes (!) sorozatával nemcsak élvezetet nyújt a zenehallgatóknak, nemcsak figyelemre méltó instruktív antológiákkal szolgál a fuvolázni tanulók számára (íme, a remek előadások: most meghallgatható, hogyan érdemes előadni a repertoár legfontosabb műveit), de biztatással is fordul kollégái felé: legyetek szemfülesek, vegyétek észre, mennyi érték vesz körül bennünket!

A sorozat 6. lemezének hallgatója, ha figyelmes és elmélyült ismerője a fuvolás repertoárnak, talán nem fogja feltétlenül újdonságnak tartani a cseh és amerikai szerzők öt művét felvonultató programban Erwin Schulhoff és Bohuslav Martinů szonátáját (különösen az utóbbi elbájoló, üde szépségű mű), de Jindřich Feld, Robert Muczynski vagy kiváltképp a ma is élő Lowell Liebermann művét már talán igen.

Felfedeznivaló tehát akad bőven, s ehhez ez a lemez remek ösztönzést nyújt, nemcsak a darabok igényes és ugyanakkor leleményes kiválasztásával, de a jobbnál jobb előadásokkal is. Ittzés, mint mindig, az intonációt és a hangminőséget fölényesen uralva, a művek zenei világát kreatívan feltárva, költői közlékenységgel és a stílusárnyalatokra fogékonyan játszik, kitűnő zongorista partnere, a tavaly elhunyt Gábor József – megannyi magyar fúvós sok évtizedes kísérője – pedig méltó társa a felfedező úton.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.