HANGADÓ - rés a présen

A jobb kéz szabadsága

Gyöngyösi Levente zeneszerző

  • rés a présen
  • 2018. június 10.

Zene

rés a présen: 1999 óta vagy az Orfeo Zenekar tagja, állandó continuojátékosa. Mit kínál egy zeneszerző számára a zenekari munka gyakorlata?

Gyöngyösi Levente: Több szempontból is rendkívüli élményt. A számozott basszusjáték természetéből fakad, hogy a rögzített bal kéz fölött a jobb kéz meglehetősen szabadon akkordokat improvizál.
A continuojátékos a szólama feletti számokból pontosan ismeri a mű harmóniai szerkezetét, emellett egyfajta ritmikai összetartó szerepet is betölt a barokk zenekarban. Mindezekből következik, hogy a basso continuoművészet igen kreatív munka, nagyon nagy élvezettel műveltem az első pillanattól kezdve.

rap: Az elkövetkező pár hónapban milyen koncerteken vár majd rád ez a kreatív feladat?

GYL: Május 30-án Haydn Évszakok című oratóriumát fogjuk előadni a Pesti Vigadóban: Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórussal és a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarával – kolozsvári származású lévén az ilyesmi mindig különösen megmelengeti a szívemet. Ezenkívül az Orfeo Zenekarral, a Purcell Kórussal és a csodálatos Baráth Emőkével Bachot és Johann Kuhnaut játszunk majd június 30-án Vácott, a Régi Zenei Napokon.

rap: Hogyan alakul a kapcsolatod a többi hazai szimfonikus és kamarazenekarral?

GYL: Sokszor játszom együtt a Budafoki Dohnányi Zenekarral, a Concerto Budapesttel, valamint időnként a Budapesti Fesztiválzenekarral és a Liszt Ferenc Kamarazenekarral is.

rap: A Budafoki Dohnányi Zenekarral például alig néhány hónap múlva, szeptemberben zeneszerzői ested is lesz. Ró még rád valamilyen feladatot vagy előkészületet ez a fontos esemény?

GYL: Nos, a művek már készen vannak, viszont türelmetlenül várom a próbaidőszakot. Eljátsszuk majd a Fuvolaversenyt és a Zongoraversenyt Ittzés Gergely, illetve Balog József szólójával, valamint koncertszerű formában A Mester és Margarita című opera-musicalem első húsz percét.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”