rés a présen: 1999 óta vagy az Orfeo Zenekar tagja, állandó continuojátékosa. Mit kínál egy zeneszerző számára a zenekari munka gyakorlata?
Gyöngyösi Levente: Több szempontból is rendkívüli élményt. A számozott basszusjáték természetéből fakad, hogy a rögzített bal kéz fölött a jobb kéz meglehetősen szabadon akkordokat improvizál.
A continuojátékos a szólama feletti számokból pontosan ismeri a mű harmóniai szerkezetét, emellett egyfajta ritmikai összetartó szerepet is betölt a barokk zenekarban. Mindezekből következik, hogy a basso continuoművészet igen kreatív munka, nagyon nagy élvezettel műveltem az első pillanattól kezdve.
rap: Az elkövetkező pár hónapban milyen koncerteken vár majd rád ez a kreatív feladat?
GYL: Május 30-án Haydn Évszakok című oratóriumát fogjuk előadni a Pesti Vigadóban: Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórussal és a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarával – kolozsvári származású lévén az ilyesmi mindig különösen megmelengeti a szívemet. Ezenkívül az Orfeo Zenekarral, a Purcell Kórussal és a csodálatos Baráth Emőkével Bachot és Johann Kuhnaut játszunk majd június 30-án Vácott, a Régi Zenei Napokon.
rap: Hogyan alakul a kapcsolatod a többi hazai szimfonikus és kamarazenekarral?
GYL: Sokszor játszom együtt a Budafoki Dohnányi Zenekarral, a Concerto Budapesttel, valamint időnként a Budapesti Fesztiválzenekarral és a Liszt Ferenc Kamarazenekarral is.
rap: A Budafoki Dohnányi Zenekarral például alig néhány hónap múlva, szeptemberben zeneszerzői ested is lesz. Ró még rád valamilyen feladatot vagy előkészületet ez a fontos esemény?
GYL: Nos, a művek már készen vannak, viszont türelmetlenül várom a próbaidőszakot. Eljátsszuk majd a Fuvolaversenyt és a Zongoraversenyt Ittzés Gergely, illetve Balog József szólójával, valamint koncertszerű formában A Mester és Margarita című opera-musicalem első húsz percét.