Lemez

Riccardo Chailly: Stravinsky

  • - csk -
  • 2018. június 10.

Zene

Különös szituáció: megjelenik egy új Stravinsky-lemez, amelyen megszólal a hangversenytermek kedvence, a megunhatatlan és hihetetlenül hatásos Tavaszi áldozat – és mégsem ez a lemez legfontosabb száma. Mert ez a CD a korai Stravinsky kevéssé méltányolt darabjait kívánja megismertetni a hallgatóval, a korong élére helyezve a szenzációt, a lemezen eddig soha meg nem jelent Chant funèbre című zenekari gyászéneket (op. 5), hogy ezt követően elhangozzék az op. 4, 3 és 2 is, történeti visszaszámlálásként, legvégül pedig jókora gyomrosként jöhet a Sacre du printemps, minden idők modernségének legbotrányosabb darabja.

Mire való mindez? Arra, hogy megfigyelhessük, hogyan komponált Stravinsky néhány évvel a századforduló után, 1908 körül, hogyan keveredett ekkortájt készült műveiben a késő romantika, a Gyász­énekben elsiratott Rimszkij-Korszakov színköltészete, az impresszionizmus és a korai modernség – és hogyan robbant bele ebbe az artisztikus kifinomultságba alig öt évvel később a Sacre a maga barbár gesztusainak „archaikus modernségével”, metsző aszimmet­riái­val és vad hangsúlyaival. Riccardo Chailly, korunk egyik legkiválóbb karmestere mérnökien pontos és ellenállhatatlanul szuggesztív, gesztusai jelentőségteljesek, a művekről benne élő vízió meggyőző és magával ragadó. Az általa e felvételen irányított Luzerni Fesztiválzenekar lenyűgözően profi, közös muzsikálásuk teljes pompájában mutatja föl Stravinsky fiatalkorának nagy pillanatát: a vakmerő ugrást a modernség ismeretlenébe.

Decca, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.