Lemez

Riccardo Chailly: Stravinsky

  • - csk -
  • 2018. június 10.

Zene

Különös szituáció: megjelenik egy új Stravinsky-lemez, amelyen megszólal a hangversenytermek kedvence, a megunhatatlan és hihetetlenül hatásos Tavaszi áldozat – és mégsem ez a lemez legfontosabb száma. Mert ez a CD a korai Stravinsky kevéssé méltányolt darabjait kívánja megismertetni a hallgatóval, a korong élére helyezve a szenzációt, a lemezen eddig soha meg nem jelent Chant funèbre című zenekari gyászéneket (op. 5), hogy ezt követően elhangozzék az op. 4, 3 és 2 is, történeti visszaszámlálásként, legvégül pedig jókora gyomrosként jöhet a Sacre du printemps, minden idők modernségének legbotrányosabb darabja.

Mire való mindez? Arra, hogy megfigyelhessük, hogyan komponált Stravinsky néhány évvel a századforduló után, 1908 körül, hogyan keveredett ekkortájt készült műveiben a késő romantika, a Gyász­énekben elsiratott Rimszkij-Korszakov színköltészete, az impresszionizmus és a korai modernség – és hogyan robbant bele ebbe az artisztikus kifinomultságba alig öt évvel később a Sacre a maga barbár gesztusainak „archaikus modernségével”, metsző aszimmet­riái­val és vad hangsúlyaival. Riccardo Chailly, korunk egyik legkiválóbb karmestere mérnökien pontos és ellenállhatatlanul szuggesztív, gesztusai jelentőségteljesek, a művekről benne élő vízió meggyőző és magával ragadó. Az általa e felvételen irányított Luzerni Fesztiválzenekar lenyűgözően profi, közös muzsikálásuk teljes pompájában mutatja föl Stravinsky fiatalkorának nagy pillanatát: a vakmerő ugrást a modernség ismeretlenébe.

Decca, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.