Lemez

Riccardo Chailly: Stravinsky

  • - csk -
  • 2018. június 10.

Zene

Különös szituáció: megjelenik egy új Stravinsky-lemez, amelyen megszólal a hangversenytermek kedvence, a megunhatatlan és hihetetlenül hatásos Tavaszi áldozat – és mégsem ez a lemez legfontosabb száma. Mert ez a CD a korai Stravinsky kevéssé méltányolt darabjait kívánja megismertetni a hallgatóval, a korong élére helyezve a szenzációt, a lemezen eddig soha meg nem jelent Chant funèbre című zenekari gyászéneket (op. 5), hogy ezt követően elhangozzék az op. 4, 3 és 2 is, történeti visszaszámlálásként, legvégül pedig jókora gyomrosként jöhet a Sacre du printemps, minden idők modernségének legbotrányosabb darabja.

Mire való mindez? Arra, hogy megfigyelhessük, hogyan komponált Stravinsky néhány évvel a századforduló után, 1908 körül, hogyan keveredett ekkortájt készült műveiben a késő romantika, a Gyász­énekben elsiratott Rimszkij-Korszakov színköltészete, az impresszionizmus és a korai modernség – és hogyan robbant bele ebbe az artisztikus kifinomultságba alig öt évvel később a Sacre a maga barbár gesztusainak „archaikus modernségével”, metsző aszimmet­riái­val és vad hangsúlyaival. Riccardo Chailly, korunk egyik legkiválóbb karmestere mérnökien pontos és ellenállhatatlanul szuggesztív, gesztusai jelentőségteljesek, a művekről benne élő vízió meggyőző és magával ragadó. Az általa e felvételen irányított Luzerni Fesztiválzenekar lenyűgözően profi, közös muzsikálásuk teljes pompájában mutatja föl Stravinsky fiatalkorának nagy pillanatát: a vakmerő ugrást a modernség ismeretlenébe.

Decca, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.