Lemez

Riccardo Chailly: Stravinsky

  • - csk -
  • 2018. június 10.

Zene

Különös szituáció: megjelenik egy új Stravinsky-lemez, amelyen megszólal a hangversenytermek kedvence, a megunhatatlan és hihetetlenül hatásos Tavaszi áldozat – és mégsem ez a lemez legfontosabb száma. Mert ez a CD a korai Stravinsky kevéssé méltányolt darabjait kívánja megismertetni a hallgatóval, a korong élére helyezve a szenzációt, a lemezen eddig soha meg nem jelent Chant funèbre című zenekari gyászéneket (op. 5), hogy ezt követően elhangozzék az op. 4, 3 és 2 is, történeti visszaszámlálásként, legvégül pedig jókora gyomrosként jöhet a Sacre du printemps, minden idők modernségének legbotrányosabb darabja.

Mire való mindez? Arra, hogy megfigyelhessük, hogyan komponált Stravinsky néhány évvel a századforduló után, 1908 körül, hogyan keveredett ekkortájt készült műveiben a késő romantika, a Gyász­énekben elsiratott Rimszkij-Korszakov színköltészete, az impresszionizmus és a korai modernség – és hogyan robbant bele ebbe az artisztikus kifinomultságba alig öt évvel később a Sacre a maga barbár gesztusainak „archaikus modernségével”, metsző aszimmet­riái­val és vad hangsúlyaival. Riccardo Chailly, korunk egyik legkiválóbb karmestere mérnökien pontos és ellenállhatatlanul szuggesztív, gesztusai jelentőségteljesek, a művekről benne élő vízió meggyőző és magával ragadó. Az általa e felvételen irányított Luzerni Fesztiválzenekar lenyűgözően profi, közös muzsikálásuk teljes pompájában mutatja föl Stravinsky fiatalkorának nagy pillanatát: a vakmerő ugrást a modernség ismeretlenébe.

Decca, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.