Koncert

A megfelelő kezek

A fekete-fehér színei – Balog József zongoraestje a Zeneakadémián

  • Csengery Kristóf
  • 2016. november 20.

Zene

Vannak előadóművészek, akik állócsillagként élik életüket: készen lépnek elénk, és lényegében mindvégig olyanok maradnak, amilyennek megismertük őket.

Mások azonban újra és újra meglepik közönségüket azzal, hogy egy-egy fordulópontként értékelhető pillanatban kibővítik lehetőségeik körét, megmutatva, hogy tudásuk szerteágazóbb, művészi jelentőségük nagyobb annál, amit korábban feltételeztünk. Számomra ilyen muzsikus a harminchét éves zongoraművész, Balog József, akinek pályafutását – hanglemezeit éppúgy, mint hangversenyeit – régóta érdeklődve figyelem, s aki nemrég már megörvendeztette a közönséget egy látványos dimenzióváltás élményével, amikor lemezre rögzítette Liszt Ferenc valamennyi Transzcendens etűdjét, tizenkettőt a zongorairodalom legnehezebb darabjai közül. Most azonban egy szólóest tapasztalata ismét arra készteti a kritikust, hogy némi álmélkodással azt mondja: az a formátum, amelyet itt és most megismertünk, túlmutat minden korábbi élményen, amellyel a művész az eddig eltelt évek során megajándékozott bennünket.

A fekete-fehér színei című sorozatban Balog – Beethoven, Schumann, Debussy és Gershwin műveit híva segítségül – megmutatta, hogy a zongorajáték területén a karakterábrázolás és a színárnyalatok kikeverésének lehetőségei határtalanok. Persze ez is cél a némiképp ironizáló címmel, mely Debussy En blanc et noir sorozatára utal: nagyszerű teljesítményekkel illusztrálni, hogy a tizenkét fekete-fehér billentyű halott hangjai, ha megfelelő kezek keltik őket életre, magát a Végtelent tárják ki előttünk, annak minden elképzelhető és elképzelhetetlen gazdagságával. Ezúttal adva voltak a megfelelő kezek. Beethoven C-dúr szonátájának (op. 2/3) előadásában mesterinek éreztem, ahogy Balog érzékeltette az ellentmondást a korai mű klasszikus formakultúrájának fegyelme és a minden pillanatban kitörni kész, lázadó beethoveni személyiség ereje között: utóbbi hol játékos humorban, hol nyers indulatban mutatkozott meg. A technikai kidolgozás azonban minden volt, csak nem nyers – mindjárt az első pillanatokban szembesülhettünk a hangszeres játéknak azzal az engedményt nem ismerő maximalizmusával, amely ezt követően is mindvégig jellemezte a hangversenyt.

Schumann Kinderszenen (Gyermekjelenetek) című, tizenhárom tételes sorozatát (op. 15) Balog nem holmi „apró darabok” füzéreként, hanem a legnagyobb zeneként tolmácsolta, elismerésre méltó érzékenységgel a kristályos-plasztikus billentés lehetséges árnyalatai, a tempók, hangsúlyok és karakterek iránt, emellett pedig folyvást szabadon lélegeztetve a zenét, úgy azonban, hogy a ritmus szabadsága ne vegye el a kis formáktól az összefogottság és lekerekítettség érzetét. Sokszor érezzük üresen zsurnalisztikusnak, ha valaki a zenei előadó-művészet területén „költészetről” beszél: ezúttal ez a meghatározás jogosan alkalmazható, és tele van igazi, szinte már kézzelfogható tartalommal. A szabadság, a költői értelmezés és a mindenre kiterjedően érzékeny kottaolvasás vezetett át a szüneten átívelve Debussy századfordulós Images (Képek) sorozatának első füzetéhez: a három tételt Balog József rugalmasan és képlékenyen, egymásba áttűnő pasztellárnyalatokkal játszotta, felmutatva a Fények a vízen liszti ihletésű szinesztéziájának érzéki természetábrázolását, a Hódolat Rameau-nak nemesen múltba révedő melankóliáját és a Mouvement (Mozgás) kreatívan újraértelmezett perpetuum mobile zsánerének nyughatatlan ritmikai sürgését-pergését. Nemesség és tartás volt alapélményünk ebben a ciklusban, mint ahogyan az volt – meglepő módon – a műsort záró hét Gershwin-etűdben, Earl Wilde rendkívüli nehézségű feldolgozásaiban is: e parafrázisok boszorkányosan virtuóz megszólaltatásakor Balog semmilyen hatás­elemre nem játszott rá, mindvégig érzékelhető, finom távolságtartással adva a produkciónak szellemi eleganciát.

Zeneakadémia, szeptember 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.