Koncert

A megfelelő kezek

A fekete-fehér színei – Balog József zongoraestje a Zeneakadémián

  • Csengery Kristóf
  • 2016. november 20.

Zene

Vannak előadóművészek, akik állócsillagként élik életüket: készen lépnek elénk, és lényegében mindvégig olyanok maradnak, amilyennek megismertük őket.

Mások azonban újra és újra meglepik közönségüket azzal, hogy egy-egy fordulópontként értékelhető pillanatban kibővítik lehetőségeik körét, megmutatva, hogy tudásuk szerteágazóbb, művészi jelentőségük nagyobb annál, amit korábban feltételeztünk. Számomra ilyen muzsikus a harminchét éves zongoraművész, Balog József, akinek pályafutását – hanglemezeit éppúgy, mint hangversenyeit – régóta érdeklődve figyelem, s aki nemrég már megörvendeztette a közönséget egy látványos dimenzióváltás élményével, amikor lemezre rögzítette Liszt Ferenc valamennyi Transzcendens etűdjét, tizenkettőt a zongorairodalom legnehezebb darabjai közül. Most azonban egy szólóest tapasztalata ismét arra készteti a kritikust, hogy némi álmélkodással azt mondja: az a formátum, amelyet itt és most megismertünk, túlmutat minden korábbi élményen, amellyel a művész az eddig eltelt évek során megajándékozott bennünket.

A fekete-fehér színei című sorozatban Balog – Beethoven, Schumann, Debussy és Gershwin műveit híva segítségül – megmutatta, hogy a zongorajáték területén a karakterábrázolás és a színárnyalatok kikeverésének lehetőségei határtalanok. Persze ez is cél a némiképp ironizáló címmel, mely Debussy En blanc et noir sorozatára utal: nagyszerű teljesítményekkel illusztrálni, hogy a tizenkét fekete-fehér billentyű halott hangjai, ha megfelelő kezek keltik őket életre, magát a Végtelent tárják ki előttünk, annak minden elképzelhető és elképzelhetetlen gazdagságával. Ezúttal adva voltak a megfelelő kezek. Beethoven C-dúr szonátájának (op. 2/3) előadásában mesterinek éreztem, ahogy Balog érzékeltette az ellentmondást a korai mű klasszikus formakultúrájának fegyelme és a minden pillanatban kitörni kész, lázadó beethoveni személyiség ereje között: utóbbi hol játékos humorban, hol nyers indulatban mutatkozott meg. A technikai kidolgozás azonban minden volt, csak nem nyers – mindjárt az első pillanatokban szembesülhettünk a hangszeres játéknak azzal az engedményt nem ismerő maximalizmusával, amely ezt követően is mindvégig jellemezte a hangversenyt.

Schumann Kinderszenen (Gyermekjelenetek) című, tizenhárom tételes sorozatát (op. 15) Balog nem holmi „apró darabok” füzéreként, hanem a legnagyobb zeneként tolmácsolta, elismerésre méltó érzékenységgel a kristályos-plasztikus billentés lehetséges árnyalatai, a tempók, hangsúlyok és karakterek iránt, emellett pedig folyvást szabadon lélegeztetve a zenét, úgy azonban, hogy a ritmus szabadsága ne vegye el a kis formáktól az összefogottság és lekerekítettség érzetét. Sokszor érezzük üresen zsurnalisztikusnak, ha valaki a zenei előadó-művészet területén „költészetről” beszél: ezúttal ez a meghatározás jogosan alkalmazható, és tele van igazi, szinte már kézzelfogható tartalommal. A szabadság, a költői értelmezés és a mindenre kiterjedően érzékeny kottaolvasás vezetett át a szüneten átívelve Debussy századfordulós Images (Képek) sorozatának első füzetéhez: a három tételt Balog József rugalmasan és képlékenyen, egymásba áttűnő pasztellárnyalatokkal játszotta, felmutatva a Fények a vízen liszti ihletésű szinesztéziájának érzéki természetábrázolását, a Hódolat Rameau-nak nemesen múltba révedő melankóliáját és a Mouvement (Mozgás) kreatívan újraértelmezett perpetuum mobile zsánerének nyughatatlan ritmikai sürgését-pergését. Nemesség és tartás volt alapélményünk ebben a ciklusban, mint ahogyan az volt – meglepő módon – a műsort záró hét Gershwin-etűdben, Earl Wilde rendkívüli nehézségű feldolgozásaiban is: e parafrázisok boszorkányosan virtuóz megszólaltatásakor Balog semmilyen hatás­elemre nem játszott rá, mindvégig érzékelhető, finom távolságtartással adva a produkciónak szellemi eleganciát.

Zeneakadémia, szeptember 28.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.