Koncert

A megfelelő kezek

A fekete-fehér színei – Balog József zongoraestje a Zeneakadémián

  • Csengery Kristóf
  • 2016. november 20.

Zene

Vannak előadóművészek, akik állócsillagként élik életüket: készen lépnek elénk, és lényegében mindvégig olyanok maradnak, amilyennek megismertük őket.

Mások azonban újra és újra meglepik közönségüket azzal, hogy egy-egy fordulópontként értékelhető pillanatban kibővítik lehetőségeik körét, megmutatva, hogy tudásuk szerteágazóbb, művészi jelentőségük nagyobb annál, amit korábban feltételeztünk. Számomra ilyen muzsikus a harminchét éves zongoraművész, Balog József, akinek pályafutását – hanglemezeit éppúgy, mint hangversenyeit – régóta érdeklődve figyelem, s aki nemrég már megörvendeztette a közönséget egy látványos dimenzióváltás élményével, amikor lemezre rögzítette Liszt Ferenc valamennyi Transzcendens etűdjét, tizenkettőt a zongorairodalom legnehezebb darabjai közül. Most azonban egy szólóest tapasztalata ismét arra készteti a kritikust, hogy némi álmélkodással azt mondja: az a formátum, amelyet itt és most megismertünk, túlmutat minden korábbi élményen, amellyel a művész az eddig eltelt évek során megajándékozott bennünket.

A fekete-fehér színei című sorozatban Balog – Beethoven, Schumann, Debussy és Gershwin műveit híva segítségül – megmutatta, hogy a zongorajáték területén a karakterábrázolás és a színárnyalatok kikeverésének lehetőségei határtalanok. Persze ez is cél a némiképp ironizáló címmel, mely Debussy En blanc et noir sorozatára utal: nagyszerű teljesítményekkel illusztrálni, hogy a tizenkét fekete-fehér billentyű halott hangjai, ha megfelelő kezek keltik őket életre, magát a Végtelent tárják ki előttünk, annak minden elképzelhető és elképzelhetetlen gazdagságával. Ezúttal adva voltak a megfelelő kezek. Beethoven C-dúr szonátájának (op. 2/3) előadásában mesterinek éreztem, ahogy Balog érzékeltette az ellentmondást a korai mű klasszikus formakultúrájának fegyelme és a minden pillanatban kitörni kész, lázadó beethoveni személyiség ereje között: utóbbi hol játékos humorban, hol nyers indulatban mutatkozott meg. A technikai kidolgozás azonban minden volt, csak nem nyers – mindjárt az első pillanatokban szembesülhettünk a hangszeres játéknak azzal az engedményt nem ismerő maximalizmusával, amely ezt követően is mindvégig jellemezte a hangversenyt.

Schumann Kinderszenen (Gyermekjelenetek) című, tizenhárom tételes sorozatát (op. 15) Balog nem holmi „apró darabok” füzéreként, hanem a legnagyobb zeneként tolmácsolta, elismerésre méltó érzékenységgel a kristályos-plasztikus billentés lehetséges árnyalatai, a tempók, hangsúlyok és karakterek iránt, emellett pedig folyvást szabadon lélegeztetve a zenét, úgy azonban, hogy a ritmus szabadsága ne vegye el a kis formáktól az összefogottság és lekerekítettség érzetét. Sokszor érezzük üresen zsurnalisztikusnak, ha valaki a zenei előadó-művészet területén „költészetről” beszél: ezúttal ez a meghatározás jogosan alkalmazható, és tele van igazi, szinte már kézzelfogható tartalommal. A szabadság, a költői értelmezés és a mindenre kiterjedően érzékeny kottaolvasás vezetett át a szüneten átívelve Debussy századfordulós Images (Képek) sorozatának első füzetéhez: a három tételt Balog József rugalmasan és képlékenyen, egymásba áttűnő pasztellárnyalatokkal játszotta, felmutatva a Fények a vízen liszti ihletésű szinesztéziájának érzéki természetábrázolását, a Hódolat Rameau-nak nemesen múltba révedő melankóliáját és a Mouvement (Mozgás) kreatívan újraértelmezett perpetuum mobile zsánerének nyughatatlan ritmikai sürgését-pergését. Nemesség és tartás volt alapélményünk ebben a ciklusban, mint ahogyan az volt – meglepő módon – a műsort záró hét Gershwin-etűdben, Earl Wilde rendkívüli nehézségű feldolgozásaiban is: e parafrázisok boszorkányosan virtuóz megszólaltatásakor Balog semmilyen hatás­elemre nem játszott rá, mindvégig érzékelhető, finom távolságtartással adva a produkciónak szellemi eleganciát.

Zeneakadémia, szeptember 28.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.