Lemez

A Nemzeti Filharmonikusok Liszt-lemeze

  • - csont -
  • 2012. február 16.

Zene

A Nemzeti Filharmonikusok Liszt-lemeze részben a tavalyi Liszt-év megnyitó koncertjének élő felvétele. Némileg protokollműsor, így aztán inkább ünnepélyes, és nem feltétlenül Liszt Ferenc java terméséből válogat.A Les préludes az egyik legtöbbet játszott szimfonikus költemény. Szinte duzzad a retorikától, a nagy érzeményektől, és a karmester, Kocsis Zoltán nem is akarja elfedni ezt, a rezek harsognak, a vonóskar vijjog, az üstdob pereg, ékesen bizonyítva, mennyit fejlődött fő-zeneigazgatója munkája révén az együttes. Jó szórakozás, film nélküli filmzene.

Viszont az Amit a hegyen hallani című opus valahogy unalmas, üres, ötlettelen darabak tűnik; inkább szimfonikus, mint a költemény, ráadásul minden, csak nem kisszabású - előadási ideje fél óra. Természetesen érthető, ha a karmester és a zenekar örömét leli előadásában, hiszen itt aztán mindenki bemutathatja tudását, a hegedűtől a basszusklarinétig, a pikolótól a harsonáig minden hangszer komoly lehetőséget kap. De a rengeteg ismétlés, a lapos szónoklás menthetetlenül elavult. Liszt amolyan világ-szimfóniának szánhatta, hiszen ott rejlik benne a zeneszerzőt egész életében mélyen foglalkoztató Faust-problematika, amelyet ezúttal nem sikerült olyan szinten taglalnia, mint a h-moll szonáta vagy éppen a Faust-szimfónia esetében.

Már szinte a szalonzene világába visz a második szám, a Magyar fantázia, ez a nagyzenekarra és zongorára írt "rapszódia", műnépies alapdallammal ("Magasan repül a daru..."). Bámulattal hallgathatjuk Farkas Gábor lenyűgöző virtuozitását, billentése színgazdagságát, ritmikus pontosságát, a lírikus részekben mutatott finomságait, indulatai hitelességét, bár némi humort azért hiányolhatunk játékából. És noha olykor valamiféle "vendéglátós" intonáció giccsesíti el játékát, ebben a darabban ezt könnyen megbocsáthatja a hallgató: ifjúkorában Liszttől köztudottan nem állt távol a limonádészerű érzelmi potpourri.

Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.