Lemez

A Nemzeti Filharmonikusok Liszt-lemeze

  • - csont -
  • 2012. február 16.

Zene

A Nemzeti Filharmonikusok Liszt-lemeze részben a tavalyi Liszt-év megnyitó koncertjének élő felvétele. Némileg protokollműsor, így aztán inkább ünnepélyes, és nem feltétlenül Liszt Ferenc java terméséből válogat.A Les préludes az egyik legtöbbet játszott szimfonikus költemény. Szinte duzzad a retorikától, a nagy érzeményektől, és a karmester, Kocsis Zoltán nem is akarja elfedni ezt, a rezek harsognak, a vonóskar vijjog, az üstdob pereg, ékesen bizonyítva, mennyit fejlődött fő-zeneigazgatója munkája révén az együttes. Jó szórakozás, film nélküli filmzene.

Viszont az Amit a hegyen hallani című opus valahogy unalmas, üres, ötlettelen darabak tűnik; inkább szimfonikus, mint a költemény, ráadásul minden, csak nem kisszabású - előadási ideje fél óra. Természetesen érthető, ha a karmester és a zenekar örömét leli előadásában, hiszen itt aztán mindenki bemutathatja tudását, a hegedűtől a basszusklarinétig, a pikolótól a harsonáig minden hangszer komoly lehetőséget kap. De a rengeteg ismétlés, a lapos szónoklás menthetetlenül elavult. Liszt amolyan világ-szimfóniának szánhatta, hiszen ott rejlik benne a zeneszerzőt egész életében mélyen foglalkoztató Faust-problematika, amelyet ezúttal nem sikerült olyan szinten taglalnia, mint a h-moll szonáta vagy éppen a Faust-szimfónia esetében.

Már szinte a szalonzene világába visz a második szám, a Magyar fantázia, ez a nagyzenekarra és zongorára írt "rapszódia", műnépies alapdallammal ("Magasan repül a daru..."). Bámulattal hallgathatjuk Farkas Gábor lenyűgöző virtuozitását, billentése színgazdagságát, ritmikus pontosságát, a lírikus részekben mutatott finomságait, indulatai hitelességét, bár némi humort azért hiányolhatunk játékából. És noha olykor valamiféle "vendéglátós" intonáció giccsesíti el játékát, ebben a darabban ezt könnyen megbocsáthatja a hallgató: ifjúkorában Liszttől köztudottan nem állt távol a limonádészerű érzelmi potpourri.

Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.