Bizonytalanság a tao utáni komolyzenei életben

A templom előtt, kalapozva

Zene

A taorendszer eltörlése utáni bizonytalan helyzetben Fekete Péter összetrombitálta a szakmát, és új nemzeti komolyzenei stratégiát hirdetett, holott azt sem tudni, hogyan pótolja a minisztérium a kiesett milliárdokat.

Az Országgyűlés 2018 novemberében megszüntette a közel tíz éve működő adóeltérítési formát, a kulturális taót. (A gazdálkodószervezetek a társasági adójuk egy részét közvetlenül előadó-művészeti szervezeteknek ajánlhatták fel, összesen a kedvezményezett szervezet megelőző évi jegybevételének 80 százalékáig.) A területre áramló pénz sokat lendített a produkciók vállalkozó kedvén, ami meg is látszott például a színházi bemutatók számának növekedésén. Ugyanakkor a kontroll nélküli, pénzautomatának csúfolt taofolyósítás a rendszer kijátszására is alkalmat adott, kamuelőadásokkal, kamuszervezetekkel szereztek sokan olykor igen komoly összegeket. Gyakran idézett példa az Experidance 2015-ben, 2016-ban és 2017-ben beszedett 2,4 milliárd, 1,9 milliárd, valamint 3 milliárd forintos taója, ahogyan gyakran idézett kérdés az is: hogyan tud egy 38 fős társulat évi ezernél is több előadást tartani? De a friss Liszt Ferenc-díjas Mága Zoltán hegedűművész karrierjét is a két Mága-közeli cégen keresztül felvett évi mint­egy egymilliárd forint tao – és egyéb állami támogatás – segítette az elmúlt években. „Kétségtelen, hogy engedték elszabadulni ezt a hajóágyút, de Mága legalább nem koncertezett úgy, hogy valójában nem volt ott senki” – je­gyezte meg a Narancs egyik forrása.

A nagy lehetőség

Azt senki nem vitatja, hogy a visszaéléseket meg kell szüntetni, de az előadó-művészeti szakma megosztott a tao kérdésében. A politikai szereplők azonban, főként Fekete Péter kulturális államtitkár – a szóbeszéd szerint Vidnyánszky Attila óhajának megfelelően – nem a korrekció, hanem a megszüntetés mellett döntöttek. Ez persze nemcsak azokat sújtotta, akik kijátszották az alulszabályozott rendszert, hanem azokat is, akik az elmúlt években valós művészi teljesítményre használták a támogatást. A minisztérium a pótlás – a színházaktól a táncegyütteseken át a szimfonikus zenekarokig az összes előadó-művészeti szervezetre vonatkozó – keretösszegét 37,4 milliárd forintban jelölte meg januárban, aminek forrásaink többsége szerint elégnek kell lennie, már ha transzparensen és szakmai alapon osztják el. Igaz, amíg nem nyilvánosak a részletek, ez a szám nem jelent semmit – egyesek szerint például ebben az összegben bizonyos kulturális intézmények felújításának a fedezete is benne van.

A kulturális tao eltörlése nemcsak a színházi, hanem a komolyzenei világot is bizonytalanságba taszította: neves szimfonikus zenekarok estek el egyik pillanatról a másikra éves költségvetésük jelentős hányadától, és hogy pontosan milyen pályázati rendszerben és mikor érkezik meg a hiányzó források pótlása az Emberi Erőforrások Minisztériumán (Emmi) keresztül, azt senki sem tudja. Mint ahogyan azt sem, ki dönt majd a pénz elosztásáról.
A minisztérium késlekedése rosszul érinti a színházakat – az Átrium, a változás egyik nagy vesztese, konkrétan a megszűnés szélére sodródott –, de a szimfonikus zenekarokat és a koncerteket befogadó intézményeket is. Forrásaink szerint az év első felét átvészelik a zenekarok, de ha legkésőbb május közepéig nincsenek konkrétumok egy átfogó támogatási rendszerről, felkészülhetnek a szeptemberi koncertek lefújására.

Fekete Péter erről azt mondta a minisztérium égisze alatt működő Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanács (NEÉT) előtt, hogy „a magyar előadó-művészeti élet nagy lehetőség előtt áll, a kormányzat és az államtitkárság szeretne mindenkit partnerként megnyerni a nemes célok megvalósításához”. Ez rímel Vidnyánszky azon véleményére, miszerint a taorendszer eltörlése arra ad lehetőséget, hogy az Emmin belül működő színházi, zenei és táncművészeti bizottságok bizonyos elvekben megállapodjanak, és így felépüljön egy átlátható finanszírozási rendszer. Ehhez képest a Narancs úgy tudja, nemhogy a szakmai bizottságok között nincs kommunikáció, de az államtitkár és a bizottságok között sincs. A zeneművészeti bizottsághoz (Rácz Zoltán, Medveczky Ádám, Keller András, Herboly Domonkos) jóformán semmilyen információ nem jutott el az állítólag a minisztériumban másfél hónapja készülő új nemzeti komolyzenei stratégiáról.

 

Legyen stratégia!

Február 11-én a kulturális államtitkárság az Erkel Színházba hívta a 150 zeneművészeti szervezet képviselőit a Nemzeti komolyzenei stratégia előkészítése című rendezvényre, amelyen a házigazda Ókovács Szilveszter, az első programpont pedig egy cirkuszi artistaduett volt. A többség képviseltette magát, de volt, akit elijesztett az igénytelen meghívó, amelyen azt sem közölték, kik tartják az új stratégiáról a „vitaindító” előadásokat. Végül Záborszky Kálmán, a Zuglói Filharmonikusok vezetője az ifjúsági nevelés terén elért sikereikről beszélt, Kovács Géza, a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek ügyvezetője a zenekarok nemzetközi, Popa Péter, a Zenekari Szövetség titkára a hazai helyzetet, Madarász Iván zeneszerző pedig a kortárs művek külföldre juttatásának nehézségeit taglalta. Fontos kérdések is előkerültek. Kovács egyebek mellett beszélt arról a skandináv elvről, hogy a politikus a szakmai döntésektől minimum karnyújtásnyi távolságra legyen, de felvetette azt is, hogy a tömegeket és a komolyzenét közelebb kell hozni egymáshoz, az elitizmust le kellene építeni. Popa a jelenlegi helyzetet jellemezte előadásában: 16 hivatásos szimfonikus zenekar működik az országban, túlnyomórészt nonprofit kft. formájában, többségében önkormányzati fenntartásban (például a Győri Filharmonikus Zenekar, az Óbudai Danubia Zenekar vagy a MÁV Szimfonikus Zenekar), de van zenekar, amely közvetlenül a magyar állam (Duna Szimfonikus Zenekar), a minisztérium (Concerto Budapest, Nemzeti Filharmonikusok) vagy az MTVA (Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara) alá tartozik. Ebből hat nemzeti, öt kiemelt, további öt úgynevezett nem minősített státusban van, és e státus határozza meg az igényelhető állami támogatásokat. További 15 zenekar tartozik a félhivatalos, úgynevezett regionális kategóriába nem minősített státusban (például a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar vagy Tatabánya Város Szimfonikus Zenekara). A rendszer átlátható, de még a hivatásos szimfonikus zenekarok is eltérő formákban működnek, ráadásul „követhetetlenek a főállásban alkalmazott és egyéb jogviszonyban foglalkoztatott muzsikusokkal működő, járulékfizetésre kötelezett és a járulékfizetést elkerülő együttesek mutatói”. Nem segíti az összehasonlítást „az alapbérek, a spielgeldek és az egyéb juttatások eltérő aránya, mechanizmusa, a havi bérek, szolgálat, esetleg óradíj szerinti bérezés. Mindez jelenleg szinte áttekinthetetlenné teszi a magyar zenekarok tényleges helyzetét.” Popa szerint a fenntartói támogatások csökkennek, a központi költségvetési támogatások nőnek – a teljes zenekari területre áramló közpénzek elosztását nem az előadó-művészeti törvény vagy más átlátható szabályrendszer irányítja, „helyette kézi vezérlés működik, amelyben komoly szerepet játszhat a kapcsolati tőke is”.

A szakemberek után Fekete Péter témát váltott, és ismertette az új nemzeti komolyzenei stratégiával kapcsolatos elképzeléseit – az államtitkár legalábbis így értelmezte előadását, noha a Narancs forrásai úgy fogalmaztak, „a miniszter azt sem tudta, hol van”, és elképzelései nem voltak komolyan vehetők. Fekete azt mondta, hogy a tao eltörlésével kiesett 5 milliárd forint a területen marad, az elosztás pedig nem normatív, hanem feladatalapú lesz. Ennek nyomatékosítására kivetített egy feladat­piramist, amely szerint mindennek az alapja az, hogy a komolyzenét mindenhova el kell vinni: kültérre, közterekre, „minden vasárnap a templom elé”. Erre épül a hazai közönség kiszolgálása koncertekkel, a piramis csúcsa pedig a magyar zene nemzetközi reprezentációja – ahogyan egy forrásunk megjegyezte, ezt valójában egyedül a Budapesti Fesztiválzenekar képes teljesíteni, ugyanis a többi zenekar egyelőre nemigen hagyott nyomot a nemzetközi szimfonikus zenei életen. Nem esett szó arról sem, hogy külföldön a szimfonikus zenekaroknál sokszor magasabb szinten reprezentáló hazai kamarazenekarok, szólisták hogyan illeszkednek a rendszerbe, hogyan juthatnak támogatáshoz.

Fekete azt kérte a zenei élet képviselőitől, hogy írásban fejtsék ki álláspontjukat az új nemzeti stratégiáról, amelyben azt is jelöljék meg, hogy e stratégiában milyen szerepet szánnak maguknak, és ehhez mekkora forrásokat igényelnek.

A megfelelő rubrika

Kérdés persze, hogy mire elég az említett 5 milliárd forint: hiszen nem volt ritka, hogy egy-egy zenekar vagy intézmény egymaga 400–500 millió forint taotámogatást hívott le, és ennek alapján ez az összeg kevésnek tűnik.

Bár értesüléseink szerint Fekete előadása után nem uralkodott a jelenlévők között felhőtlen hangulat (egyik forrásunk távozókról, üveges szemekről, kiborulásról beszélt), a meghívott szervezetek, zenekarok nagy része február végéig beadta írásban a stratégiáról kialakított álláspontját – arról azonban mindenkinek csak homályos elképzelései vannak, mi lesz a nyilvánvalóan több száz oldalnyi szakmai dokumentum sorsa. Nincs kijelölt szakmai bizottság vagy megbízott grémium, szóbeszédek keringenek a szakmában arról, hogy létrehozhatnak a jövőben egy testületet, amely az 5 milliárd forintot szétosztja a közcélokat szolgáló és a nemzeti stratégiába illeszkedő vállalásokat figyelembe véve. Min­den­esetre úgy tudjuk, hogy az Emmi legfontosabb szakmai testülete, a zeneművészeti bizottság az elmúlt hat hétben nemhogy nem vett részt az új stratégia kialakításában, de lényegi információk sem jutottak el hozzá arról, hogy zajlana bármiféle szakmai munka a minisztérium környékén.

Fekete Péter megítélése a szakmában minimum ellentmondásos, ugyanakkor egyik forrásunk megjegyezte, hogy elődjének, Hoppál Péternek soha nem sikerült a teljes szakmát összehívnia. A homályos nemzeti komolyzenei stratégiával az államtitkár akkor is nagy terhet vett a nyakába, ha a komolyzenei színtér politikailag kevésbé megosztott és érzékeny, mint a színházi világ. Az érdekek széttartóak: egyes zenekarok a taós produkciók kiesése miatt keletkezett űrt töltenék be, és az eddiginél több közpénztámogatást remélnek, a Zene- és Táncművészek Szakszervezete a hivatásos zenekarok és énekkarok tagjainak bérrendezését tartaná prioritásnak, többen beszélnek az előadó-művészeti törvény átalakításáról és egy külön zeneművészeti törvény létrehozásáról is. Fekete egy, az ellentmondásai ellenére is viszonylag jól működő rendszerhez nyúlt hozzá, és egyelőre nem látszik sem a szakmai, sem a politikai fedezet ahhoz, hogy a rendszer átalakítását el is végezze – főleg, hogy a hvg.hu szerint megromlott a viszonya főnökével, Kásler Miklós miniszterrel. A hetilap úgy értesült, hogy Kásler már Fekete felmentését is kérte, de a miniszterelnök nem bólintott rá.

Az új nemzeti komolyzenei stratégia ma annyit tesz, hogy a területről hiányzó milliárdokat a zenekarok és intézmények egy meglehetősen kezdetleges elektronikus felületen, a minisztérium honlapján igényelhetik. Ha ezt megtették, reménykedhetnek a mielőbbi kifizetésben, hogy a pénzhiány ne fenyegesse a napi működésüket és a lekötött koncertjeiket. A visszaéléseket azonban ez a rendszer sem zárhatja ki. Ahogyan egy forrásunk fogalmazott: „Ha a megfelelő rubrikába beírom, hogy 300 koncertet adok egy évben, azt vajon ki és hogyan fogja ellenőrizni?”

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.