lemez

A Winged Victory for the Sullen: The Undivided Five

  • - minek -
  • 2020. február 9.

Zene

A két rendkívül tehetséges, invenciózus, szólóban is sikeres amerikai muzsikus, Dustin O’Halloran és Adam Wiltzie többnyire Európában alkotó duója különleges színfolt a kortárs klasszikus/elektronikus/ambient zenekészítők között. Számos filmhez és táncdarabhoz komponáltak kísérőzenét, közben hagyományos, nem alkalmazott zenei albumból a The Undivided Five csak a második 2011-es, bemutatkozó nagylemezük után. A kompozíciókat nyolc különböző helyen vették fel – például Ben Frost reykjavíki műhelyében, vagy éppen a Magyar Rádió híres 22-es stúdiójában, ahol a vonós részeket rögzítették –, de a lemezanyag végül Berlinben kapta meg a végső analóg kezelést. Az album felütése nemcsak címében (Our Lord Debussy) idézi a zeneszerzőt, a légies billentyűjátékból, analóg szintetizátorok hangjaiból és a vonós futamokból rétegzett, monumentális szerzemény minden elemében hordozza azt a fajta érzelmességet, ami a néha kifejezetten melodrámai ízekkel együtt, remekül jellemzi a duó munkáit. Amúgy az album éppen e felütést leszámítva többnyire jóval takarékosabb terjedelmű, de nem kevésbé izgalmas darabokat rejt – és külön ráfeküdtek a címadásra is: The Slow Descent Has Begun, Aqualung, Motherfucker. A sokféle hatásból felépülő, konvergáló tradíciók találkozásánál született lemez hol szívfacsaró, hol egészen drámai, máskor már-már katartikus (Adios, Florida) tónusai jelentős alkotókat sejtetnek, még ha egészében nem is mindig könnyű befogadni a hozzá szinte kínálkozó képek nélkül.

Ninja Tune/Neon Music, 2019

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.