lemez

A Winged Victory for the Sullen: The Undivided Five

  • - minek -
  • 2020. február 9.

Zene

A két rendkívül tehetséges, invenciózus, szólóban is sikeres amerikai muzsikus, Dustin O’Halloran és Adam Wiltzie többnyire Európában alkotó duója különleges színfolt a kortárs klasszikus/elektronikus/ambient zenekészítők között. Számos filmhez és táncdarabhoz komponáltak kísérőzenét, közben hagyományos, nem alkalmazott zenei albumból a The Undivided Five csak a második 2011-es, bemutatkozó nagylemezük után. A kompozíciókat nyolc különböző helyen vették fel – például Ben Frost reykjavíki műhelyében, vagy éppen a Magyar Rádió híres 22-es stúdiójában, ahol a vonós részeket rögzítették –, de a lemezanyag végül Berlinben kapta meg a végső analóg kezelést. Az album felütése nemcsak címében (Our Lord Debussy) idézi a zeneszerzőt, a légies billentyűjátékból, analóg szintetizátorok hangjaiból és a vonós futamokból rétegzett, monumentális szerzemény minden elemében hordozza azt a fajta érzelmességet, ami a néha kifejezetten melodrámai ízekkel együtt, remekül jellemzi a duó munkáit. Amúgy az album éppen e felütést leszámítva többnyire jóval takarékosabb terjedelmű, de nem kevésbé izgalmas darabokat rejt – és külön ráfeküdtek a címadásra is: The Slow Descent Has Begun, Aqualung, Motherfucker. A sokféle hatásból felépülő, konvergáló tradíciók találkozásánál született lemez hol szívfacsaró, hol egészen drámai, máskor már-már katartikus (Adios, Florida) tónusai jelentős alkotókat sejtetnek, még ha egészében nem is mindig könnyű befogadni a hozzá szinte kínálkozó képek nélkül.

Ninja Tune/Neon Music, 2019

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."