lemez

The Masters Collection: Liszt Ferenc Chamber Orchestra

  • - csk -
  • 2020. február 9.

Zene

A Hungaroton hézagpótló sorozatának hivatása a megőrzés és továbbadás, a magyar zenei interpretáció- és hangfelvétel-történet múltjának aranytartalékát tenni hozzáférhetővé új korok zenehallgatói számára. Olyan előadásokat, amelyeket ma már sokan nem ismernek, hiszen a felvételeken játszó muzsikusok nincsenek köztünk. Ilyen szempontból a Cziffra György, Ferencsik János, a Tátrai-vonósnégyes vagy Kocsis Zoltán művészetét bemutató albumok után némiképp különleges a Liszt Ferenc kamarazenekar háromlemezes antológiája, mivel az együttes története – noha Rolla János és muzsikustársai mentoruk, Sándor Frigyes karmester vezetésével közel hat évtizede kezdték meg a közös munkát – nem ért véget, sőt, néhány éve új korszakába jutott a fiatal generációt képviselő Tfirst Péter vezetésével.

Igaz, hogy a ma is köztünk élő alapító tagok nyugalomba vonultak, ezt megelőzőn azonban átadták tudásukat és gondolkodásmódjukat követőiknek. Ráadásul a váltás, a tagok cseréje fokozatos volt és éveken át zajlott, s így az átmenet törésmentesen valósult meg. Az eredmény: a stílus és a színvonal folytonossága. A mai zenekar más, mint az egykori, de őrzi az elődök nyitottságát, maximalizmusát. A most újra megjelent régi felvételek (Vivaldi, Corelli, Bach, Händel, Mozart, Haydn, Wagner, Bartók, Szőllősy András művei) ma is gazdag, színes, életteli és élvezetes hatást keltenek, gesztusaik nem koptak meg, bizonyítva, hogy a 70-es, 80-as évek LFKZ-je méltán volt a legnagyobb világsztárok kedvelt partnere – ahogy a mai is az.

Hungaroton, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.