A három gitár (John McLaughlin-Paco De Lucia-Al Di Meola)

  • m. l. t.
  • 1996. október 31.

Zene

Nekem azzal semmi gondom, ha egy zenekar pénzt akar keresni. Azzal sincs sok, ha újra összeáll. Teszem azt kiprésel egy albumot, ad hozzá pár koncertet, összejönnek a színházak, na bumm. Ennél többet is ártottak már ebben a szakmában.

Hogy október 11-én pillanatokon belül kétszer is megtelt a Sportcsarnok, az természetesen nem a gitártrióról szól, az egy nemzeti karakterű jelenség, amely huzamosabb feltárást kíván. ("Dögtemető" - mondják a szakmában.) Péntek este..., akár azon a 81-es friscói éjszakán, három rongyért belépőt lehetett váltani a mitológiába, ami egy elegáns hely. Mert tizenöt évvel ezelőtt mégiscsak mítoszt teremtett, ahogy ez a három gitáros egymásra (´78-tól ´80-ig Larry Coryell ült Al Di Meola helyén) és a flamencóra talált, ahogy félhangokból is értették egymást, mi meg csak elfeküdtünk, hadd simogasson a számok alól/mögül/fölül sugárzó áramlat. Technika, feeling, gyöngédség - dzsesszlemezek közül soha nem fogyott annyi, mint abból az éjszakából, bár ez tulajdonképpen lényegtelen.

És most megint, harmadszor is (a Friday Night... után két évvel készült még egy lemez Passion, Grace And Fire címmel) összeálltak, kipréselni és megutaztatni ezt az albumot. John McLaughlin, Paco De Lucia és Al Di Meola bizonyára még virtuózabb lett időközben, a flamenco új életet kezdett, elfeküdni mégsem tanácsos, mert azonnal aludni kell. Persze nem olyan unalmas a lemez, mint amilyen a koncert volt: rövidebbek, összefogottabbak a számok, kevésbé parttalanok az improvizációk, de abból az áramlatból csak egyetlen észrevétlen érintés, az örökzöld Manha De Carnaval maradt. Szegény John, szegény Paco, szegény Meola, mintha elhidegültek volna egymástól. Egymás mellett pengettek, akár egy Csehov-darabban.

m. l. t.

The Guitar Trio, Verve/PolyGram

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”