Blues, Coltrane, acid jazz (Groove Collective, Hiram Bullock, Kenny Garrett)

  • F. D. J.
  • 1996. október 31.

Zene

Az All American Jazz And Blues Days címet kapta az a kétnapos, Petőfi Csarnok-béli rendezvény, melynek a Groove Collective, a Hiram Bullock Blues Band és Kenny Garrett lesznek a vendégei. Egy ilyen, az amerikai jazz és blues mindenféle lefedésére utaló szlogent általában nem tanácsos komolyan venni, most azonban...

Az All American Jazz And Blues Days címet kapta az a kétnapos, Petőfi Csarnok-béli rendezvény, melynek a Groove Collective, a Hiram Bullock Blues Band és Kenny Garrett lesznek a vendégei. Egy ilyen, az amerikai jazz és blues mindenféle lefedésére utaló szlogent általában nem tanácsos komolyan venni, most azonban...

November 5-én a Groove Collective kezd. Hogy valójában mit is jelent a "groove", azt meg nem mondanám, mindenesetre pechje van: ha pár héttel korábban érkezik, James Taylort megelőzve celebrálhatja az első magyarországi acid jazz-koncertet. Persze, ahogy tanácstalan vagyok a "groove" megfejtését illetően, az "acid jazz"-é sem okoz kevesebb fejtörést; éppolyan koholt kategória ez, mint amilyen a "world music", még ha rá is lehet érezni. Mondjuk acid jazz az, ami lehántva az arisztokratikus vagy kísérletező felhangokat, a szórakoztató zenéből meríti ihletét, plebejus és érzéki és tánczene, már így sarkítva, a közöst keresve, legfőképp.

A Groove Collective 1990-ben egy New York-i klubban alakult meg trióként, de hamarjában tíztagúvá terebélyesedett; és amennyire acid, legalább annyira New York-i jazz az övék: a noise-tól a funkig, a hip-hoptól az afro-cubanig, a soultól a tradicionális jazzig együtt izzanak benne mindazon hatások, amelyek a város katlanjaira oly jellemzők most. Két albumot jelentettek meg idáig, az elsőt Groove Collective, a másodikat We the People címmel, tudtommal nincsenek forgalomban Magyarországon. Nagyon élő, nagyon latin, és nagyon sok trombita-, szaxofon-, trombonszólóval dúsított bulira lehet számítani e lemezek alapján.

A New York-i sessiongitárosok közül kiemelkedő Hiram Bullocké ismertebb (bár talán kevesebb izgalmat kiváltó) név: Miles Davis, Jaco Pastorius, Eric Clapton, Sting, Carla Bley, Bill Evans, John Scofield, Paul Simon, Marcus Miller lemezein/fellépésein gyakran össze lehetett futni vele az elmúlt tíz évben. Bluestriója, három szólamban énekelve, egy csomó fekete muzsika megidézésére képes; nemrég kiadott, Manny´s Car Wash című koncertalbumán a soul és a pop/rock klasszikusait (Temptations, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Beatles, Bob Dylan, Jimi Hendrix) passzírozta keresztül. Most efféle könnyebb koktélt kínálhat a PeCsának is.

Az altszaxofonos Kenny Garrett kvartettje november 6-án fog játszani, ő már tényleg teljesen szupersztár. Két muzsikusnak köszönheti, hogy azzá lett: az egyiknek Miles Davis, a másiknak Kenny Garrett a neve. Davis zenekarával a nyolcvanas évek végén turnézott (Live Around The World), ekkor fejeződhetett be az az iskola, amelynek tanulóéveit Garrett a Mercer Ellington vezette Duke Ellington Orchestrában kezdte, majd Art Blakey, Freddie Hubbard, Woody Show, Mel Lewis jobbján folytatta. Most harmincöt éves, és már inkább csak felejtenie kell ahhoz, hogy megtalálja talpalatnyi - ám összetéveszthetetlen - hangját a jazz világában. Utolsó albumán (Pursuance) Coltrane zenéjét játszotta, azelőtt (Trilogy) Sonny Rollins előtt tisztelgett, mégsem tekinthető tradicionalistának, egyre gyakoribb, hogy a New York-i hip-hop- és rapszíntér felé kacsingat. Mire ideér, megeshet vele bármi is.

F. D. J.

Napijegy kétezer, bérlet a két napra háromezer forint.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.